تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«خارجی‌ها برای منافع خود به افغانستان آمده‌اند»

رئيس جمهور افغانستان طی سخنانی در کابل با انتقاد از سياست قدرت‌های بزرگ جهانی که در اين کشور نيرو دارند گفت که اين کشورها درد مردم افغانستان را تنها بعد از حملات ۱۱ سپتامبر درک کردند.

حامد کرزی که در مراسم ويژه‌ای به‌مناسب تقدير از فعاليت ۲۸ تن از افسران نيروهای مسلح اين کشور سخن می‌گفت پشتيبانی و اهداف جامعه بين‌المللی از اين کشور را به حمايت آنان از گروه‌های مجاهدين مشابه دانست.


وی تصريح کرد در حال حاضر کشورهای مختلف تحت عنوان کمک به مردم، از بين بردن تروريست‌ها و تأمين دمکراسی حضور يافته‌اند.

آقای کرزی گفت: «شايد روزی برسد که همين جامعه جهانی که به ما کمک می‌کنند، ديگر در افغانستان برای خود منفعتی نبينند و طوری که در يک لحظه رفتند، باز هم بروند.»

کرزی: کشورهای متحد مجاهدين چون ديگر منفعت‌شان را در کاميابی مجاهدين نمی‌ديدند، سفارت‌خانه‌های خود را بستند و رفتند

آقای کرزی با اشاره به تحولات بعد از پيروزی گروه‌های مختلف مجاهدين بر رژيم کمونيستی تحت حمايت شوروی در سال ۱۳۷۱ خورشيدی گفت که کشورهای متحد مجاهدين بعد از آن چون ديگر منفعت‌شان را در کاميابی مجاهدين نمی‌ديدند، سفارت‌خانه‌های خود را بستند و رفتند.

حامد کرزی افزود پس از آن، افغانستان به اشغال القاعده در آمد و هزاران نفر در اين کشور کشته شدند اما افغانستان فراموش شده بود، تا اين که حملات ۱۱ سپتامبر صورت گرفت و بعد از آن جامعه جهانی به‌خاطر «منافع خود» به افغانستان آمدند.

با وصف اين، وی از نظاميان کشورش خواست تا با افزايش ظرفيت‌های کارشان به منافع ملی کشورشان بينديشند و از سرزمين‌شان دفاع کنند.

کرزی حدود پنج ماه پيش نيز طی سخنانی انتقادی حاميان غربی‌اش را به «مداخله» در امور اين کشور متهم کرده و گفته بود اگر اين روند ادامه يابد شورش کنونی به «مقاومت مشروع» تبديل خواهد شد.

شمار نيروهای خارجی در افغانستان در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر برآورد می‌گردد که از ۴۸ کشور مختلف به ويژه کشورهای عضو ناتو می‌باشد.

آمريکا که در ميان اين کشورها بيشترين نيرو را دارد پيشاپيش اعلام کرده است که خروج تدريجی نظاميان اين کشور از نيمه دوم سال آينده ميلادی آغاز خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)