تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
زهرا رهنورد:

«اعدام‌های ٦٧ یک خطای بزرگ بود»

زهرا رهنورد از مخالفان دولت در ایران، اعدام‌های سال ١٣٦٧ در این کشور را یک «لکه سیاه» خواند و «انتقام‌جویی» حکومت ایران را از مجاهدین خلق در این سال «خطای بزرگ» عنوان کرد.

زهرا رهنورد در مصاحبه با برخی تارنماها گفت: «جنایات و عملیات تروریستی آن گروه کذایی (سازمان مجاهدین خلق ایران) بر کسی پوشیده نیست. اما انتقام‌جویی طرف مقابل هم خطای بزرگی بوده است و قابل قبول یا اغماض نیست.»

به گفته رهنورد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت و میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت ایران «از این جنایت اطلاعی نداشته‌اند.»


گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی شماری از اعدامی‌های سال ۶۷

در دوره زمانی حد فاصل مرداد ١٣٦٧ تا نزدیكی دهمین سالگرد انقلاب اسلامی در بهمن ١٣٦٧، مقامات ایران موج وسیعی از اعدام زندانیان سیاسی را به راه انداختند كه در نوع خود، پس از آن چه در سال‌های اول و دوم پس از انقلاب اسلامی ١٣٥٧ صورت گرفت، بزرگ‌ترین موج اعدام در این کشور به شمار می‌رود.

گفته می‌شود در جریان این اعدام‌ها در مجموع بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر زن و مرد کشته شده‌اند.

مخالفان حکومت ایران می‌گویند که این اعدام‌ها به دستور آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران انجام شده است.

این اعدام‌ها پس از حمله سازمان مجاهدین خلق به مرزهای غربی ایران رخ داد. حکومت ایران از این عملیات به نام «مرصاد» یاد می‌کند و سازمان مجاهدین خلق آن را «فروغ جاویدان» می‌نامد.

برخی مقامات ایران تأیید کرده‌اند که در تابستان ٦٧ جمع زیادی از اعضای مجاهدین خلق در زندان‌ها اعدام شده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون به طور رسمی هیچگونه آمار و جزییاتی از این اعدام‌ها منتشر نکرده است.

شمار زیادی از اعدام‌شدگان سال ٦٧، در گورستان خاوران در جنوب تهران به طور دسته‌جمعی دفن شده‌اند. حکومت ایران عمدتاً مانع حضور خانواده‌های اعدام‌شدگان در این گورستان برای برپایی مراسم یادبود آن‌ها می‌شود.

مخالفان حکومت ایران می‌گویند که اعدام‌های ٦٧ به دستور آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران انجام شده است

زهرا رهنورد در بخش دیگری از این مصاحبه که در تارنمای کلمه نیز منتشر شده است، نقد را باعث جلوگیری از «خودکامگی و دیکتاتوری» خواند و افزود: «نقد بر (میرحسین) موسوی، نقد بر جنبش سبز (جنبش مخالفان دولت در ایران) و نقد بر مردم یعنی همه ما در معرکه نقد قرار بگیریم و (نقد) شانس اصلاحات است برای همه ما.»

به گفته این مخالف دولت، همه باید از «فرعون‌گونه خود را پرستیدن» خودداری کنند و در «معرکه نقد وارد شوند.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تارنمای کلمه که به میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت نزدیک است، اقدام به «سانسور نظرات مخاطبان» می‌کند، گفت:‌ «هم من و هم موسوی به آزادی قلم، زبان و اندیشه باور داریم و عمده حضورمان در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نیز به همین دلیل بوده است.»

رهنورد با بیان اینکه با «کلمه» در ارتباط مستقیم نیست، افزود: «شخصاً معتقدم نباید کامنت‌ها سانسور شود مگر اینکه شخص‌پرستی و فردپرستی و فرعون‌پروری باشد که همیشه در تاریخ کشور ما دیده شده است‌.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تا کی بجای پذیرش اشتباهات میخواهید بگید ما نمیدونستیم

-- ahmad ، Sep 26, 2010

کسی‌ که در زمان صدارت، خبر از اتفاقات پیرامون خود نداشت و چون عروسک کوکی بازیگر ولایت آن پیر تقّیه گر‌ بود، چطور میتواند امروز، قاصد آزادی برای مردمی تحت سلطه دیکتاتوری دینی باشد ؟

-- ایراندوست ، Sep 26, 2010

به گفته رهنورد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت و میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت ایران «از این جنایت اطلاعی نداشته‌اند.»
آقای موسوی رو نمیدونم، ولی طبق صحبت آیت الله منتظری با سایت زمانه، آقای خامنه ای از این جریان بی اطلاع بودند.
ولی الان خوب میدونند که دارند چه جنایتی می کنند !!

-- سارا ، Sep 26, 2010

marg jomhoury eslami az in edamha aghaz shod, oonkoja ke migoftim ayatollah roohallah khomeini
do bar esmae allah ra tekrar mikardim v in koja

-- بدون نام ، Sep 26, 2010

با سلام.
در دورترین اقصأ نقاط گیتی از این موضوع در همان زمان اطلاع داشتند، رییس جمهور و نخست وزیر اطلاع نداشتند؟؟
نخیر ، در آن زمان خوب هم اطلاع داشتند.ولی‌ قدرت و ثروت مهمتر بود. همین خانوم و همسرشان دستشون به خون جوانان این وطن آلوده است. تا قبل از انتخابات موسوی و خانومشان صدایی ازشان در نیامد.حالا کاسه داغ تر آااش شده‌اند.

-- Robert Seifi ، Sep 26, 2010

آفرین بر زهرا راهنورد. سپاسگزار از شجاعتت، و البته در کلمه سانسور فراوان است، حتا در آنجا نمی شود گفت مرگ بر یزید، مرگ بر معاویه، مرگ بر آدمخوار زمان. ولی اینکه می گویی میرحسین خبر نداشت و آیت الله خامنه ای هم خبر نداشت درست نیست، زیرا منکه نه سر پیازم و نه ته پیاز از همان شبی که اعدامها شروع شد، تا آخر در جریان بودم، پسر عموی من در ولنجک خبر از تیربارانها می داد. رادیو بی بی سی همان شبهای اول خبرها را منتشر کرد شما و خامنه ای و میر حسین خبر نداشت! خامنه ای که خودش یک پا آدمکش است، همین حالا هم گفته می شود ... خانم عزیز مجاهدین و پاسداران از یک جنسند، اینان همگی فرزندان شریعتی و خمینی اند، و البته که بین فرزندان یک شخص همیشه برادر کشی هم شده و می شود، اما هم مجاهدین بیدریغ آدم کشتند و هم برادران بسیج و پاسدار که اصلا خمینی ملعون برای همین آنها را ساخته بود!
با اینهمه من مراتب احترام و تعظیم خودم را هم به شما و هم به میرحسین و هم کروبی اعلام می کنم. و هشدار می دهم که تنها راه رهایی ایران رفراندوم است. البته باید تمام جوانب کار بررسی شود. زنده باد ایران لاییک، زنده باد اسلام پاک ناآلاییده به سیاست
و زنده باد سیاست آلوده نشده به مذهب.
اما آیا روحانیت این آخرین باقی مانده احترام خودش و اسلامش را نجات خواهد داد!!!

-- بدون نام ، Sep 26, 2010

خانم رهنورد عملیات تروریستی مجاهدین را جنایت می نامد ولی کشتار هزاران زندانی سیاسی چپ و مجاهدین در تابستان 67 را توسط خمینی "خطای بزرگ"!
آیا این شرم آور نیست که جنایت علیه بشریت به "خطای بزرگ" تقلیل داده شود؟

-- بدون نام ، Sep 26, 2010

in setame bozorg hamchon mohre siahist bar pishani regime eslami

-- 67 ، Sep 26, 2010

خطا نه بانوی گرامی، بفرمایید جنایت!

-- Hooman ، Sep 26, 2010

اعدام‌های 67 فقط شامل گروه مجاهدین نبود. بسیاری که دست به اسلحه نبرده بودند هم اعدام شدند چون حاضر به تغییر عقیده نشدند. از احزاب دیگر مانند فداییان اقلیت هم بودند که عملاً مشی مسلحانه را کنار گذاشته بودند و همانطور که گفتم بسیاری که وابستگی حزبی نداشتند.

-- هومن ، Sep 26, 2010

بالاخره آش انقدر شور شده که خان هم فهمیده

-- بدون نام ، Sep 27, 2010

اعدامها از ماهها قبل از عملیات فروغ جاویدان طرح ریزی شده بود. خمینی قصدش با کشتار زندانیان سیاسی این بود که حکومتش را بعد از مگش بیمه نماید. وقتی عملیات فروغ جاویدان صورت گرفت بهانه خوبی شد که خمینی طرحش را با سرعت و شتاب انجام بدهد. بیشا از 90 در صد افراد حلق آویز شده از سازمان مجاهدین خلق ایران بودند و صدها نفر هم از گروههای چپ و حتی جریانات خط امام مانند توده و اکثریت. هدف شکستن فرهنگ مقاومت در زندانها و پایان دادن به مقوله زندانی سیاسی و مخالف سیاسی در حکومت استبدادی بود. توجیه این جنا یت هولناک به بهانه کار نظامی یک گروه از طرف همه وابستگان حکومت صورت می گیرد. بجز آقای منتظری بقیه مقامات حکومت با این جنا یت موافق بودند یا سکوت نمودند.

-- کامران ، Sep 27, 2010

از کاربران سایت میخواهم که به افشاگریهای آقای ایرج مصداقی زندانی سیاسی در سالهای 1370- 1360 در سایت ایشان مراجعه شود. در آنجا کاملاً توضیح داده میشود که برنامه این قتل نام از 2 سال قبل چیده شده و تحت عنوان کمیسیون آزاد سازی! ( کمیسیون مرگ) توسط ... رژیم در قضائیه آن منتظر فرصتی برای اجرایی شدن آن بودند که این فرصت را رژیم ...در تیرماه 1367 به بهانه عملیات فروغ جاویدان بدست آورده و آن جنایت فجیع را که بنا به قول رضا ملک معاون وزارت اطلاعات در دوره فلاحیان که اکنون خود نیز در چنگال این رژیم گرفتار است, 33700 تن در جریان آن قتل عام شدند.

-- مازیار ، Sep 27, 2010

؟؟؟ خامنه ای و موسوی خبرنداشتند؟؟؟ مگه یکی دونفرکشته شدند؟؟؟حرف از این خنده دارتر نمیشد.

-- بدون نام ، Sep 27, 2010

بانظراقا یاخانم ایراندوست موافقم.
درضمن اعدام های سال ۶۷هوشمندانه ترین کار جمهوری اسلامی بود برای بقای خودش. تمام کسانی را که قدرت داشتند-(حتی فکری-) کشتید تادیگر مخالفی نماند. اگر هم بماند-مثل حالا-دست خالی و بی سازمان باشد که خطری محسوب نشود.توهم زن بسیارباهوش و سیاس ای هستی. خیلی ازشوهرت باهوشتر وزرنگتری. میدانی کجا چه بگویی که رگ خواب ملت را به دست آوری.به نظرم نویسندگان رادیوزمانه خیلی هوادارشما وشوهرتان هستند چون تمام کامنتهای مراپاک میکنند!!

-- بدون نام ، Sep 27, 2010

خانم رهنورد عملیات مسلحانه مجاهدین خلق را جنایت مینامد، اما حمله ارازل و اوباش حزب اللهی را به روزنامه ها و ضرب و شتم و حتی کشتن روزنامه فروش و توزیع کنندگان اعلامیه توسط اوباش حزب اللهی را البته به سکوت برگزار میکنند. اوباشی که چه بسا توسط کسی مثل شوهرشان تحریک شده بود. نه خانم رهنورد شما هنوز تا عدالت و انصاف فاصله بسیار دارید.

-- بدون نام ، Sep 27, 2010

برنامه ی کشتار در دستور کار رژیم بود . از همان آغاز . اما بنی صدر از همان آغاز مخالف کشتار مخالفان و چپ بود . خامنه ای اول بنی صدر را از سر راه این برنامه برداشت و بعد کشتار را با بی رحمانه ترین شکل به انجام رساند. من دکتر رهنورد و موسوی را نمی دانم اما هر که میگوید خامنه ای بیخبر بوده است چیزی را میخواهد پنهان کند.شمیم

-- بدون نام ، Sep 28, 2010

خطا یعنی چه ، این کارجنایت است. خطا را در باره ی کسی به کار میبرند که نیت درستی داشته باشد. خامنه ای و خمینی کجا نیتشان درست بودهاست.

-- بدون نام ، Sep 28, 2010

خانم رهنورد از سال 58 تا قبل از سی خرداد 60 نزدیک به 70 تن از هواداران مجاهدین خلق ایران در کوچه و خیابان توسط برادران شما یعنی پاسداران ترور شدند در همین تاریخ در کردستان هزاران تن از مردم مظلوم کرد بفرمان امامتان خمینی قتل عام شدند زندانها پر از دگر اندیشان بود شما و همسرتان در آن زمان کجا بودید در تظاهرات مسالمت آمیز سی خرداد 60 که خود یکی از شاهد های آن هستم مردم با تیر بار و انواع سلاح ها سلاخی شدند و از فردای آن روز در زندانهای سراسر کشور ماشین اعدام بی وقفه کار می کرد شما و همسرتان در آن زمانها کجا بودید امامتان 6 سال جنگ خود ساخته بعد از فتح خرمشهر و پذیرش عراق به غرامت 50 میلیاردی و قرار داد 1975 را علیه ملت عراق و ملت ایران ادامه داد و صدها هزار از هر طرف کشته شدند امامتان میخواست که راه قدس را از کربلا باز کند شما و همسرتان در آن زمان کجا بودید وقتی امامتان دیگر توان ادامه جنگ را نداشت آتش بس را پذیرفت و جام زهر را سرکشید اعوان وانصارش خوب میدانستند که پاسخ این جنایت و خیانت را باید به ملت بدهند به همین دلیل باید برای رد گم کردن و زهر چشم گرفتن از زندانیان بی گناه یعنی همانهایی که از سال 60 در زندان بودند و منتقد سخت جنگ خانمانسوز امامتان بودند شروع می کردند از قول رضا ملک معاون سعید امامی می گویم که در حال حاضر در اوین زندانی است کشتار زندانیان سیاسی در سراسر میهن در تابستان 67 33700 تن می باشد طفره نروید این جنایتها عین جنایت علیه بشریت است هیچ یک از دست اندرکاران این رژیم راه گریزی از این جنایتها در سراسر میهن را ندارند دادگاه بین المللی در راه است دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد من این رادیو زمانه را نمی شناسم ولی امیدوارم که جرات کند نظراتم را چاپ کند

-- علی دوستکام ، Sep 28, 2010

خانم رهنورد
قتل عام سال ۶۷ خطا نبود بلکه جنایت بود و بنا به تصریح سازمان نظارت بر حقوق بشر مصداق "جنایت علیه بشریت ‎" بود.
ضمنا گفتن اینکه "قتل عام ۶۷ خطا بود"، انهم پس از اعلام ان به عنوان جنایت علیه بشریت توسط سازمانهای معتبر حقوق بشری، حکایت آب ریخته ای را دارد که نذر امامزاده شده و بیشتر تلاش ناشیانه ای است برای سواری گرفتن از جنبش مردم، بالاخص که آقای موسوی هم برای پاسخگویی و روشنگری در مورد جنایت تابستان ۶۷ و توجیه دفاعشان از ان جنایت در مقابل تلویزیون اتریش دچار "محذوریت "!!! هستند.

-- بدون نام ، Oct 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)