تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

بازی با ایران
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «روسیاهی برای روس‌ها» در مورد تصمیم روسیه در زمینه توقف فروش موشک‌های اس ٣٠٠ به ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «خبرگزاری‌ها از امضای دستور توقف عملیات تحویل موشک‌های اس ٣٠٠ به ایران توسط شخص مدودف رئیس‌جمهور روسیه خبر داده‌اند و این رویداد را نشانه هماهنگی کامل سران کرملین با دولت آمریکا برای وارد آوردن فشار بر ایران می‌دانند. علاوه بر این، روسیه ورود ١٢ نفر از مهندسان و مقامات هسته‌ای ایران، که به دستور شخص دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه ورود آن‌ها به روسیه و عبور آن‌ها از خاک این کشور ممنوع شده، را اعلام کرده است. خبرگزاری روسی نووستی اعلام کرد این اقدام رئیس‌جمهور روسیه نیز در چارچوب اجرای قطعنامه ١٩٢٩ و تحریم ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «قرارداد اس ٣٠٠ در سال ١٣٨٤ با روسیه امضاء شده و تعلل روسیه موجب شد این سامانه موشکی تاکنون به ایران تحویل نشود. روس‌ها باید بابت این تخلف خود پاسخگو باشند به ویژه آنکه ایران به تعهدات خود در این قرارداد عمل کرده و طرف روسی هیچ بهانه‌ای برای این تخلف ندارد.»

نویسنده سرمقاله جمهوری اسلامی افزوده است: «این قرارداد به سامانه پدافندی مربوط است نه یک سلاح تهاجمی. روس‌ها چگونه می‌توانند یک سامانه پدافندی را مشمول قطعنامه‌ای بدانند که مدعی است می‌خواهد ایران را از داشتن سلاح تهاجمی محروم نماید؟ این نکته نشان می‌دهد روس‌ها با آمریکایی‌ها در وارد آوردن فشار بر ایران آن هم خارج از چارچوب مقررات و حقوق شناخته شده بین‌المللی هماهنگ هستند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «دولت‌مردان روسیه با این قبیل اقدامات خود کاملاً درصدد بازی با ا یران با هدف گرفتن امتیازهای بیش‌تر از آمریکا هستند. ملت ایران حق دارد به روس‌ها اعتماد نکند و از مسئولین کشور بخواهد در مناسبات خود با روسیه تجدیدنظر نمایند. این نکته هم لازم است برای روس‌ها معلوم باشد که مردم ایران با تجربه ٣٠ ساله‌ای که از تحریم‌های گوناگون دارند، از این گردنه نیز عبور خواهند کرد و روسیاهی برای روس‌ها باقی خواهد ماند.»

متن کامل سرمقاله

نقش ایران در منطقه
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «تقویت نقش منطقه‌ای و حل‌المسائلی ایران در نیویورک» در مورد سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «حضور آقای احمدی‌نژاد در نیویورک فرصتی دیگر برای طرح دیدگاه‌های ایران در یک صحنه بین‌المللی بود. هرچند ایشان همانند گذشته جنبه‌های مهمی از مسایل کلی جهانی را در این سفر مطرح کردند اما دیدگاه ایشان این بار متمرکزتر و با تأکید بیش‌تری بر نقش ایران در حل مسایل منطقه‌ای بود.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای با تاثیرگذاری جهانی که ایران می‌تواند در آن نقش فوری، کارساز و حل‌المسایلی داشته باشد، عبارت هستند از: کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای در عراق، افغانستان و صلح در خاورمیانه؛ مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و جهانی؛ خلع سلاح عمومی منطقه‌ای.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده: «ایران می‌تواند به جامعه جهانی در حل بحران عراق و افغانستان و مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و جهانی کمک کند. نهایتاً حرکت و فعالیت ایران در چهارچوب منع تسلیحات کشتار جمعی و اتمی نقش مهمی در ایجاد یک جنبش خلع سلاح منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «در سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد به نقش حل‌المسائلی ایران با تأکید بیشتری توجه شده است. پیشنهاد برگزاری کنفرانس شناخت و راه‌های مبارزه با تروریسم در تهران، طرح مسایل و مشکلات افغانستان و عراق و صلح خاورمیانه با نگاه انتقادی و نهایتاً پیشنهاد نامگذاری سال ٢٠١١ به عنوان سال خلع سلاح عمومی و با شعار انرژی هسته‌ای برای همه، تسلیحات هسته‌ای برای هیچکس، همگی به نوعی نشانه سیاست‌های عملی ایران برای حل مسایل منطقه‌ای با ابعاد جهانی هستند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «لوازم تغییر»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «دستاورد سفر احمدی‌نژاد به نیویورک برای توسعه احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «یک عملیات تمام عیار»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)