تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هلند: مراسم بزرگداشت سالگرد کشتار ۶۷

روز شنبه ۱۸ سپتامبر با شرکت احزاب، سازمان‌ها و تشکل‌های سياسی ايرانی، در شهر دلفت هلند، مراسمی به‌مناسبت بيست و دومين سالگرد کشتار زندانيان سياسی ايران در تابستان ۱۳۶۷ برگزار گرديد.

به گزارش تارنمای کردانه اين مراسم به ابتکار کميته هماهنگی احزاب، سازمان‌ها و کانون‌های سياسی برپا شد.


در اين گزارش آمده است نمايندگان احزاب و سازمان‌ها ضمن اعلام مواضع سازمانی، حزب و گروه خويش بر «پیگيری اين فاجعه ملی» تاکيد ورزيدند.

نمايندگی هلند احزاب و سازمان‌های جبهه ملی ايران، حزب توده ايران، حزب دمکرات کردستان ايران، سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، سازمان فدائيان خلق ايران اکثريت، کانون زندانيان سياسی ايران و کانون دفاع از دمکراسی در ايران در اين مراسم شرکت داشتند.

فريدون ابراهيمی در مورد مواضع حزب توده ايران درمورد اين کشتار سخن گفت و تأکيد ورزيد که پيگيری اين واقعه تنها با همکاری، همياری و اتحاد گسترده نيروها و احزاب سياسی ميسر است.


بانو صابری از زندانيان سياسی سابق که در فاجعه ۶۷ همسرش را از دست داد از چگونگی اين رخداد تاريخی سخن گفت و بر مسئله پيگيری اين جنايت نه به عنوان انتقام‌گيری بلکه برای بازستاندن حق اعدام‌شدگان و خانواده‌های آنان سخن گفت.

محمود جعفری از جبهه ملی ايران بر اين نکته تأکيد ورزيد که جنايات ۶۷ هنوز پايان نيافته است و خواهان پيگيری و کشاندن عاملان اين جنايت به دادگاه‌های صالحه نه به عنوان انتقام بلکه برای جلوگيری از تکرار اين فاجعه شد.


جهانگير اسماعيل‌پور(حجت) از کانون زندانيان سياسی و از بازماندگان کشتار زندانيان سياسی در زندان عادل‌آباد شيراز از فاجعه و گستردگی اعدام‌ها سخن گفت. وی افزود که ابعاد فاجعه آن‌قدر گسترده بود که حتا توابين و افراد آزاده شده را هم در اين فاجعه به جوخه‌های اعدام سپردند. آقای اسماعيل‌پور در کتابی به نام «عادل‌آباد، رنج ماندگار» که به تازگی منتشر شده در رابطه با اين کشتار به تفسير نوشته است.

سينا کيومرث‌پور از سازمان فدائيان اکثريت در رابطه با قتل عام سال ۶۷ و راهکار و پيشگيری از تکرار آن سخن گفت و محمدرضا اسکندری از کانون دفاع از دمکراسی در ايران (هلند) گزارشی از اعدام زندانيان در مناطق کردستان داد.


نماينده ايران کميته طی سخنانی به زبان هلندی از فعاليت‌های خويش در رابطه با تلاش‌های اين ارگان برای نهادينه کردن دموکراسی در ايران سخن گفت.

نماينده حزب دمکرات ايران در رابطه با مواضع اين حزب در رابطه با قتل عام ۶۷ صحبت کرد و از اين واقعه به عنوان يک «فاجعه ملی» نام برد. وی تأکيد کرد اگر همه احزاب و گروه‌ها نسبت به کشتار تابستان ۶۷ حساسيت لازم را نشان می‌دادند فاجعه کهريزک رخ نمی‌داد.

علی جاويد نماينده اتحاد فدائيان خلق نيز ضمن خواندن اعلاميه اين سازمان بر پيگيری اين جنايات تأکيد ورزيد.

در بخش دوم نيز سخنرانان به سئوالات حاضرين پاسخ دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)