تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
علی مطهری:

مجلس باید «تمایل به استبداد دولت» را مهار کند

علی مطهری از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور این کشور گفت که «باید نهادی به نام مجلس در مقابل دولت قرار بگیرد تا قدرت را مهار کند و تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.»

این نماینده منتقد دولت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، «ولایت فقیه و مجلس» را دو مانع استبداد و دیکتاتوری خواند.


وی در پاسخ به احمدی‌نژاد که اخیراً گفته بود، مجلس در رأس امور نیست، گفت:‌ «اکنون نیز مجلس در رأس امور است و قدرت دارد. چرا که اختیار عزل رئیس‌جمهور در دست مجلس است و می‌تواند از طریق مطرح کردن سئوال از رئیس‌جمهور، استیضاح وی و تصویب عدم کفایت سیاسی، رئیس‌جمهور را از قدرت عزل کند. بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در رأس امور است.»

مطهری با اشاره به اینکه «اگر نظر رئیس‌جمهور این بوده که مجلس فعلی در رأس امور نیست، شاید این حرف درست باشد و من نیز آن را قبول داشته باشم.»

مطهری: اکنون نیز مجلس در رأس امور است و قدرت دارد. چرا که اختیار عزل رئیس‌جمهور در دست مجلس است

این نماینده مجلس ایران، دلایل «در رأس امور نبودن مجلس هشتم» را «انجام ندادن وظایف نظارتی توسط مجلس، استفاده نکردن از ابزارهای قانونی برای سوال از رئیس‌جمهور و جلوگیری نکردن از تخلفات دولت» اعلام کرد.

وی گفت که مجلس هشتم در برابر رئیس‌جمهور «بیش از حد نجیب» است.

مطهری همچنین سکوت نمایندگان مجلس را در برابر «قانون‌گریزی» دولت، «خیانت به حقوق مردم» دانست و گفت: «اکنون برخی نمایندگان در حال مشورت برای انجام اقدامات قانونی هستند. همین قدر بگویم که گروهی از نمایندگان مجلس هستند که می‌خواهند به وظایف قانونی خودشان در بعد نظارت عمل کنند.»

‌وی توضیح بیش‌تری در این باره نداد و اعلام جزییات آن را به زمان عملی شدن آن موکول کرد.

محمود احمدی‌نژاد، ٢٧ شهریور جاری پیش از سفر خود به نيويورک درباره استقلال قوا در حکومت ايران اين گفته را که مجلس بالاترين قوا در نظام جمهوری اسلامی است، مورد انتقاد قرار داد و گفت: «بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائيه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجريه، قوه اول کشور است.»

احمدی‌نژاد در ادامه، آن‌هايی را که به سخنان آيت‌الله خمينی درباره «بالاتر بودن مجلس» استناد می‌کنند مورد نقد قرار داد و گفت: «آن‌زمان رئيس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزير مسئول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجريه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای ديگر بايد کمک‌اش کنند.»

وی در تکميل سخنان خود به جايگاه رئيس‌جمهور پرداخت و افزود: «رئيس جمهوری علاوه بر اين‌که رئيس جمهور هست، رئيس دولت هم هست. رئيس جمهور بعد از رهبری بالاترين مقام کشور است، رئيس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، اين ديگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقيم می‌دهند، رئيس‌جمهور که انتخاب می‌شود، رئيس دولت است، رئيس قوه مجريه است، اين يک قوه مستقل است.»

اختلاف بین دولت و مجلس ایران در ماه‌های گذشته شدت گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای علی مطهری فکر نمی کنید که خود مجلس بخشی از نهاد استبداد در دولت است
مگر نه این است شما نماینده گان مجالس بارها و بارها خواستا ر دستگری اقایان موسوی وکهروبی
شده اید نتیجه گزارش مجلس شما در باره کوی دانشگاه چه شد خبر های مجلس شما سوهان روح ما شده

-- بدون نام ، Sep 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)