تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
شيرين عبادی:

«نسرين ستوده تحت شديدترين فشارهاست»

شيرين عبادی با انتقاد از فشارهای روزافزون بر جامعه حقوق بشری در ايران از بازداشت نسرين ستوده انتقاد کرد و گفت که وی هم‌اکنون در زندان تحت شديدترين فشارها برای اعتراف عليه خود است.

به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران شيرين عبادی در گفت‌وگو با اين کمپين گفت: «متاسفانه در ايران شرايط به‌گونه ای شده که کار کردن برای حقوق بشر تبديل به يک خطر عمده شده است.»


نسرين ستوده

وی افزود: «هر کس صحبت از حقوق بشر می‌کند متهم به همدستی با غرب و گرفتن کمک‌های مالی از غرب می‌شود و کسانی که برای حقوق بشر کار می‌کنند در معرض انواع مخاطرات هستند.»

اين برنده جايزه صلح نوبل گفت: «الآن می‌بينيم که خانم نسرين ستوده به علت فعاليت‌های حقوق بشری در زندان هستند و تحت فشار برای اين‌که عليه خودش صحبت بکند.»

عبادی: هر کس صحبت از حقوق بشر می‌کند متهم به همدستی با غرب و گرفتن کمک‌های مالی از غرب می‌شود

شيرين عبادی دفاع از فعالان عرصه حقوق بشر را وظيفه‌ای جهانی خواند و افزود: «طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دولتت‌ا وظيفه دارند که از مدافعان حقوق بشر حمايت کنند و موجبات تسهيل کار آن‌ها را فراهم بياورند. اين به خاطر اهميتی است که به حقوق بشر و فعالان آن داده می شود.»

وی گفت: «دولت‌ها حق ندارند جلوی فعاليت‌های حقوق بشری را بگيرند بلکه بايد کمک هم بکنند.»

شيرين عبادی هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به رئيس کانون بين‌المللی وکلا خواستار واکنش اين کانون نسبت به فشارهای وارده به نسرين ستوده توسط مقامات جمهوری اسلامی شد و از اين نهاد بين‌المللی خواست که در راه آزادی وی و محمد اوليايی‌فر، يکی ديگر از وکلای بازداشتی، تلاش کند.

نسرين ستوده، روز شنبه ۶ شهريورماه جاری با بازرسی همزمان خانه و محل کارش، به دو اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» و «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» به دادگاه احضار شد و سپس در تاريخ ۱۳ شهريور به‌هنگام مراجعه به دادگاه بازداشت گرديد.

مدافعان حقوق بشر معتقدند بازداشت خانم ستوده به علت به‌عهده گرفتن وکالت گروهی از زندانيان سياسی کنونی در ايران و فعاليت‌هات حقوق بشری وی صورت گرفته است.

نسرين ستوده از روز بازداشت تاکنون در سلول انفرادی بسر می‌برد.

نسرين ستوده فارغ‌التحصيل حقوق بين‌الملل است و مدارک ليسانس و فوق ليسانس‌اش را از دانشگاه شهيد بهشتی دريافت کرده است.

اين عضو کانون مدافعان حقوق بشر از فعالان کمپين يک ميليون امضای زنان و برنده جايزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بين‌الملل در سال ۲۰۰۸ است.

وی در روزنامه‌هايی چون توس و نشاط مطالب حقوقی می‌نوشت و در سال ۱۳۸۲، کار خود را به طور رسمی به عنوان وکيل دادگستری آغاز کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)