تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ستايش از حضور مردم افغانستان در انتخابات

شرکت مردم افغانستان، به‌ويژه زنان در انتخابات پارلمانی با وجود تهديدات گسترده از سوی طالبان با واکنش مثبت جهانی همراه شده است.

کميسيون انتخابات افغانستان شب گذشته اعلام کرد برپايه اطلاعات اوليه ميزان مشارکت مردم در انتخابات روز گذشته اين کشورحدود چهل درصد بوده است.


با پايان اين انتخابات بان کی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد و شماری از مقامات بين‌المللی، از جمله آمريکا، آلمان، کانادا و دبيرکل ناتو از «عزم» و «شجاعت» مردم افغانستان به خاطر شرکت در انتخابات ستايش کردند.

آقای مون در بيانيه‌ای که از سوی دفتر سازمان متحد در کابل منتشر گرديد، ضمن محکوميت اعمال خشونت‌آميز گفته است که مردم برای درج شکايات‌شان در مورد اين انتخابات، از راه‌های قانونی استفاده کرده و تا تکميل شدن اين روند صبر کنند.

به گفته وزير کشور افغانستان در روز انتخابات ۲۷ تن از طالبان کشته و ۲۳ عضو ديگر اين گروه زخمی شدند

با اين‌حال شماری از مقامات کشورهای غربی گفته‌اند هنوز زود است تا در مورد چگونگی و نتايج اين انتخابات قضاوت کنند.

اما در يک اقدام منحصر به‌فرد منابعی در کاخ رياست جمهوری افغانستان گفته‌اند که حامد کرزی، رئيس جمهور اين کشور رأی خود را به نفع يک نامزد زن هندو به صندوق انداخته است.

انارکلی هنريار شهروند هندوی افغان يکی از دو نامزد جامعه هندوی افغانستان است که در دومين دور انتخابات ولسی جرگه (مجلس نمايندگان اين کشور) نامزد شده بود.

وزيران کشور، دفاع، رئيس اداره امنيت ملی و رئيس کميسيون انتخابات افغانستان شب گذشته در نشست خبری ضمن ستايش از حضور مردم اين کشور، عملکرد نيروهای امنيتی افغان را به‌خاطر جلوگيری از حملات شورشيان قابل تقدير خواندند.


ژنرال بسم‌الله وزير کشور افغانستان گفت که در اين روز بر اثر حملات مختلف شورشيان ۱۱ غير نظامی، ۳ پليس کشته و ۴۵ غير نظامی و ۱۳ پليس زخمی شدند.

به گفته وی در روز انتخابات ۲۷ تن از طالبان نيز در مواجه با پليس کشته و ۲۳ عضو ديگر اين گروه زخمی گرديدند.

اما وزير کشور افغانستان خاطر نشان کرد با وجود حملات متعدد موشکی و انفجار، طالبان نتوانستند انتخابات را مختل سازند.

همچنين ژنرال رحمت‌الله نبيل، رئيس اداره امنيت ملی افغانستان که در اين نشست خبری حضور داشت گفت که آن‌ها طی ۷۲ ساعت قبل از برگزاری انتخابات عمليات گسترده‌ای را در راستای خنثی‌سازی حملات طالبان انجام داده‌اند.

به گفته ژنرال نبيل در اين مدت از ۱۶ حمله جلوگيری به‌عمل آمد، ۱۷ تن از شورشيان از جمله يک شهروند خارجی که قصد برهم زدن انتخابات را داشتند بازداشت گرديدند و سه عضو طالبان نيز در درگيری با کارمندان اداره امنيت ملی کشته شده‌اند.

با حدود سه ماه مبارزات انتخاباتی، دومين انتخابات پارلمانی افغانستان بعد از فروپاشی طالبان تحت تدابير شديد امنيتی در سراسر اين کشور برگزار شد.

در حالی که تهديدات طالبان از عوامل عمده شمار پايين رأی‌دهندگان در بعضی از مناطق اعلام شده است، مسئولين کميسيون انتخابات حضور مردم، به‌ويژه زنان را در بعضی از ولايات مرکزی، شمالی و غربی چشمگير توصيف کرده‌اند.

در اين انتخابات حدود ۱۲ ميليون نفر واجد شرايط رأی‌دهی بودند. سازمان ملل پيش از اين اعلام کرده بود در صورتی که بين ۵ تا ۷ ميليون نفر در اين انتخابات شرکت کنند، انتخابات موفقی خواهد بود.

در رقابت های انتخاباتی بيش از۲۵۰۰ نفر از جمله ۴۰۰ زن از ۳۴ ولايت برای کسب کرسی نمايندگی ولسی جرگه (پارلمان) شرکت داشتند.

انتظار می‌رود نتايج نهايی اين انتخابات تا چهل روز ديگر اعلام گردد و ۲۴۹ نماينده منتخب برای يک دوره پنج ساله معرفی شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)