تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

دعوای رأس امور
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «مجلس در رأس امور است» در مورد سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد است که گفته قوه مجریه بالاتر از قوای دیگر قرار دارد.

در این سرمقاله آمده است: «تفکیک قوا یک اصل پذیرفته شده و مدرن در دنیای امروز است. فلسفه آن نیز این است که محور تضمین دموکراسی است. بر این اساس است که هر قوه استقلال دارد اما هم عرض هم هستند. هر کدام از قوا وظایف خود را دارند. مجلس وظیفه‌اش تصویب قوانین است. در راس امور بودن مجلس که امام (آیت‌الله خمینی) فرمودند با توجه به وظایف خطیری است که مجلس متصدی آن است. اختیارات مجلس در قانون اساسی مصرح است. مجلس نهاد منحصر به فرد قانون‌گذاری است. همه قوانین کشور باید با تصویب مجلس باشد.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «وظیفه خطیر دیگری که به عهده مجلس است وظیفه نظارتی است. مجلس به حسن اجرای قوانین نظارت می‌کند. این نظارت از چند طریق اعمال می‌شود. هم از طریق کمیسیون‌ها، هم از طریق دیوان محاسبات که بر مسایل مالی و هزینه کردهای دولت نظارت دارد و هم کمیسیون اصل نود که مسئول رسیدگی به شکایات از هر سه قوه است.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «حرف امام مبنی بر در رأس امور بودن مجلس موضع حکیمانه‌ای است که نشات گرفته از اختیاراتی است که قانون اساسی برای مجلس پیش بینی کرده است. هیچ قوه‌ای به اندازه مجلس اختیار ندارد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «فلسفه تفکیک قوا، مستقل بودنشان و هم عرض بودنشان جلوگیری از استبداد است. اگر اختیارات قوه قضاییه را هم مجلس داشت ممکن بود کارش به استبداد برسد. اگر تخلفی و تخطی از قوانین پیش بیاید آن‌جا است که قوه قضاییه مسئول است. قوه مجریه هم میدان‌دار است و همه هم باید به آن کمک کنند که وظایف و مسئولیت‌هایش را به درستی انجام دهد. اما در هر صورت تصویب برنامه‌ها، تصویب بودجه و تصویب قوانین از مسئولیت‌های قوه مقننه است.»

متن کامل سرمقاله

وحدت عملی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تقویت مشتركات» در مورد وضعیت سیاسی کنونی ایران و لزوم ایجاد وحدت بین گروه‌های سیاسی است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «امروز، دشمنان اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی آن‌چنان برای نابود كردن دین و ریشه‌كن ساختن نظام حكومتی دینی و انهدام استقلال كشور چنگ و دندان تیز كرده‌اند كه اگر راه آن‌ها سد نشود و بتوانند به هدف شومشان برسند، چیزی از اساس و بنیانی كه اكنون این نظام بر آن استوار است، باقی نخواهد ماند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «آنچه مانع جمع شدن نیروها بر محور مشتركات و تحقق وحدت عملی است، افراط‌ها و برخوردهای تندی است كه بدون توجه به عواقب و عوارض منفی و زیانباری كه دارد، متأسفانه صورت می‌گیرد و هیچ چیز جلودار آن نیست.»

نویسنده سرمقاله جمهوری اسلامی افزوده: «مشتركات فراوانی وجود دارد كه جناح‌ها، افراد و مسئولان می‌توانند با تكیه بر آن‌ها وحدت عملی را محقق سازند و با قدرت در برابر توطئه‌ها بایستند و هر تهدیدی را به فرصت تبدیل كنند. این مشتركات، اكنون كه تهدیدهای دشمنان از هر زمان دیگری آشكارتر است، كاملاً ملموس و قابل تشخیص هستند.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «تجربه 32 ساله ملت ایران نشان داده است كه با پیمودن راه امام خمینی می‌توان اسلام ناب را در زندگی اجتماعی تحقق بخشید، به شرط آن‌كه همه بر مشتركات تكیه كنند. امروز با توجه به كار آزموده‌تر شدن دشمنان، حتی فقط تكیه بر مشتركات نیز كافی نیست، بلكه باید به تقویت مشتركات پرداخت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «در رأس امور بودن مجلس به شرایط خاص مربوط نیست»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این دو سال»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)