تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

پایان قیمت‌های مصنوعی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یارانه‌ نقدی و الزام‌های آن» در مورد پیامدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و راهکارهای پیش‌ رو است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «دیروز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همیاری مردم برای حذف یارانه‌ها را وظیفه ملی برشمرد و دو مقام اجرایی از تازه‌ترین تمهیدات برای اجرای این طرح و ایضاً دفع خطرهای احتمالی آن خبر دادند. مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه نقدی از اول مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و معاون وزیر بازرگانی گفت: بسته نظارتی جلوگیری از تغییر فاحش قیمت‌ها طراحی شده است.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «اظهارات مقام‌ها و مسئولان درباره حذف یارانه‌ها و كمک‌های نقدی و دیگر تمهیدات جبرانی، بازتاب‌دهنده این واقعیت هستند كه قرار است كاری بزرگ و البته با آثار بزرگ انجام شود. كار بزرگ این است كه اقتصاد ایران می‌خواهد از قیمت‌های مصنوعی و تثبیت‌های ساختگی خلاص شود.»

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد افزوده است: « وجه خوشایند اجرای طرح، این است كه كالاها و خدماتی كه در اختیار دولت قرار دارند و در واقع دارایی‌های مردم هستند، دیگر به بهای ناچیز عرضه نمی‌شوند. در نظام‌های یارانه‌ای مانند آنچه ایران در ٥٠ سال اخیر به آن گرفتار است،‌ بر دارایی‌های مردم نام اموال دولتی گذاشته می‌شود و دولت بدون آنكه جواز شرعی، حقوقی و اخلاقی دخل و تصرف در آن را داشته باشد، به هر نحو كه بخواهد اداره می‌كند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «اكنون ممكن است شوک قیمت‌ها، (به ویژه در بخش انرژی) پیش از آنكه به مصرف‌كنندگان برسد، دامن بنگاه‌های بخش خصوصی را بگیرد. به همین علت، دولت در كنار اقدام بایسته یارانه‌زدایی از اقتصاد، وظیفه‌ای بسیار مهم پیش رو دارد كه نوعی ذمه اخلاقی، تكلیف حكومتی و تدبیر اقتصادی است. این وظیفه، همانا ایجاد شرایط برابر برای رقابت عادلانه بنگاه‌های دولتی و بنگاه‌های خصوصی است. یعنی اینكه اگر قرار باشد، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تكمله‌ها و تبصره‌هایی داشته باشد، ذیحق واقعی، بنگاه‌های خصوصی و مصرف‌كنندگان هستند، نه بنگاه‌های دولتی.»

متن کامل سرمقاله

«سخنان نسنجیده احمدی‌نژاد»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نگاه معكوس به واقعیت‌های ملموس» در مورد سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در خصوص کوروش و مکتب ایرانی است.

در این سرمقاله آمده است: «اظهارات احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور كشورمان در مصاحبه جمعه شب ٢٦/٦/٨٩ ایشان با شبكه خبر، موجی از حیرت توأم با تأسف را در پی داشت. ایشان در مصاحبه خویش بعد از قرائت بخش‌هایی از منشور كوروش، گفت دنیا به گفته كارشناسان دو مدیریت دارد، یكی آمریكایی كه شكست خورد و امتحان خود را پس داده است و حال می پرسند؛ مدیریت ایرانی چگونه است؟ كه ما می‌گوئیم نمونه‌ای از آن، همین منشور كوروش است.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «ممكن است رئیس‌جمهور بگوید كه در مصاحبه خویش علاوه برمعرفی منشور كوروش به عنوان نسخه‌ای برای مدیریت جهان به ارزش های والای اسلامی نیز اشاره كرده است كه باید پرسید، مگر از نظر ایشان، آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی برای اداره جهان نقص و كمبودی داشته و كامل نیستند كه جناب رئیس‌جمهور به زعم خود با افزودن منشور كوروش در پی رفع این نواقص و كمبودها برآمده‌اند؟»

نویسنده سرمقاله کیهان افزوده: «مدتی است جناب احمدی‌نژاد و رئیس دفتر ایشان كه بدون رأی ملت، این روزها صاحب رأی ملت شده است، اصرار دارد به جای مكتب اسلام از مكتب ایران یاد كرده و ترویج و تبلیغ آن را، همان تبلیغ و ترویج مكتب اسلام معرفی كند؛ كه باید پرسید اگر از نگاه شما مكتب ایران همان مكتب اسلام است، چرا و با چه انگیزه‌ای مكتب اسلام را كنار می گذارید؟»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «وقتی رئیس‌جمهوری مانند احمدی‌نژاد با اعتقادات راسخ اسلامی چنین سخنان نسنجیده‌ای بر زبان می آورند، اولاً می‌دانیم كه پیامدهای این اظهارات را نمی‌دانند و اگر می‌دانستند به یقین بر زبان نمی‌آوردند و ثانیاً بیم آن می‌رود كه كسانی به غلط تصور كنند نظر مطرح شده از جانب ایشان، همان دیدگاه و نظر انقلاب و نظام است و حال آنكه آقای احمدی‌نژاد نظر و دیدگاهی منطبق با آموزه‌های تعریف شده انقلاب و نظام دارند هرچند كه گاه در بیان و توضیح آن بی‌آنكه بخواهند یا متوجه باشند، دچار اشتباه می‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «چالش‌های هدفمندکردن یارانه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «نفی نظارت یا تضعیف جمهوریت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)