تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش‌های تند به نامه مهدی کروبی

برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران در واکنش به نامه اخير مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی از قوه قضائيه اين کشور خواستند که «با سران فتنه» مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) در پی انتشار نامه مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت به علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان، گروهی از نمايندگان مجلس در اظهاراتی خواهان محاکمه رهبران مخالفان شدند.


به نوشته ايرنا اين نمايندگان در واکنش به نامه اخير کروبی تصريح کردند: «صبر بيش از اين در برابر سران فتنه جايز نيست.»

اسماعيل کوثری، نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در اين رابطه گفت: «اين مسئله نشان می‌دهد که برخورد نکردن قوه قضائيه، سران فتنه را نسبت به گذشته جری‌تر کرده است.»

حجت‌الاسلام رهبر: پرونده‌ای در دادگاه ويژه روحانيت عليه کروبی تشکيل شده است

«سران فتنه» اصطلاحی است که مقامات دولتی ايران و طرفداران آن در مورد مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو تن از رهبران مخالفان دولت، به‌کار می‌برند. آن‌ها از اعتراضات پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران نيز به‌عنوان «فتنه» ياد می‌کنند.

کوثری افزود: «قوه قضائيه بايد به سرعت با آنان برخورد کند که به خود اجازه ندهند اين‌گونه نامه‌ها را بنگارند.»

محمود احمدی بيغش، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با بيان اين‌که «کروبی مضحکه دست دستگاه‌های جاسوسی آمريکا و انگليس شده است» افزود: «دستگاه قضايی بايد به خواست و مطالبه مردم عمل کند تا ما ديگر شاهد اين‌گونه اقدامات از سوی سران فتنه نباشيم.»

سيدمحمدجواد ابطحی، نماينده اصول‌گرای مجلس نيز گفت: «قوه قضائيه نمی‌تواند با اين بهانه که کروبی تعادل روانی خود را از دست داده به اتهامات و پرونده‌ای که عليه وی و ساير سران فتنه وجود دارد، رسيدگی نکند.»

ابطحی با انتقاد از «اهمال قوه قضائيه» افزود: «فتنه‌گران به‌دليل اين تعلل، خود را در موضع حق می‌بينند و تصور می‌کنند، نظام جرأت برخورد با آنان را ندارد.»

وی از سکوت هاشمی رفسنجانی نسبت به نامه کروبی نيز انتقاد کرد و گفت: «اين سکوت برای نمايندگان ملت در مجلس جای سئوال دارد که چرا هاشمی رفسنجانی صف خود را از اين عوامل فتنه جدا نمی‌کند.»

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، رئيس فراکسيون روحانيون مجلس در اين رابطه گفت: «از آن‌جا که دستگاه قضائی طی يک سال گذشته با سران فتنه برخورد نکرده است، آنان احساس امنيت می‌کنند و امروز مدعی شده‌اند.»

وی ضمن درخواست از قوه قضائيه برای «اقدام هرچه سريع‌تر» در اين‌‌باره، افزود: «هم اکنون عليه کروبی به خاطر اقدامات ضد امنيتی و تهمت‌‌هايی که به نظام زده است، پرونده‌ای در دادگاه ويژه روحانيت عليه وی تشکيل شده است.»

بهروز جعفری، عضو کميسيون فرهنگی مجلس نيز گفت: «نمايندگان مجلس بارها به صورت مکتوب و شفاهی در ديدار با رئيس و مسئولان قوه قضائيه خواستار برخورد با سران فتنه شده‌اند.»

مهدی کروبی، دو روز پيش در نامه‌ای خطاب به هاشمی رفسنجانی، از مجلس خبرگان انتقاداتی کرد. کروبی نوشت که اين مجلس وظيفه نظارت بر اعمال و رفتار رهبر و نهادهای زير نظر رهبری را به‌درستی انجام نمی‌دهد و اين مجلس را بی‌فايده خواند.

اين نخستين بار نيست که طرفداران دولت خواهان مجازات رهبران مخالفان شده‌اند. در طول يک سال گذشته بارها اين درخواست از قوه قضائيه تکرار شده اما هنوز عملی نشده است.

مقامات قضائی ايران نيز چندين بار گفته‌اند که بازداشت رهبران مخالفان به دليل «منافع کلان نظام» صورت نمی‌گيرد.

با اين‌حال در روزهای اخير فشار و محدوديت‌ها عليه فعاليت‌های ميرحسين موسوی و مهدی کروبی افزايش يافته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم ایران باید از کروبی و دیگر سران جنبش حمایت کنند. چه در داخل کشور و چه در خارج.

-- امیر ، Sep 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)