تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مخالفت شديد علی لاريجانی با سخنان احمدی‌نژاد

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران در مخالفت با اظهارات اخير محمود احمدی‌نژاد درباره نقش دولت و مجلس در ايران و دفاع از منشور کوروش سخنانی ايراد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، رئيس مجلس ايران طی سخنانی در اصفهان از اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران در مورد «در رأس امور بودن مجلس» و همچنين طرح «مکتب ايرانی» انتقاد کرد.


وی گفت: «امام ديکتاتوری زمان شاه و زمان قاجار را لمس کرده بود و برای تکرار نشدن اين ديکتاتوری نهادهايی در کشور تأسيس کرد.»

وی افزود: «اگر امام می‌گفت که مجلس در رأس امور است برای اين بود که ديکتاتوری‌ها تکرار نشود.»

«اگر امام می‌گفت که مجلس در رأس امور است برای اين بود که ديکتاتوری‌ها تکرار نشود»

اشاره لاريجانی به سخنان چند روز پيش محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه ايران است که گفته بود: «بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائيه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجريه، قوه اول کشور است.»

احمدی‌نژاد آن‌هايی را که به سخنان آيت‌الله خمينی درباره «در رأس بودن مجلس» استناد می‌کنند مورد نقد قرار داد و گفت: «آن‌ زمان رئيس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزير مسئول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجريه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای ديگر بايد کمک‌اش کنند.»

علی لاريجانی با بيان اين‌که «ديگر مجلس در رأس امور نيست» حرف درستی نيست افزود: «وقتی که در کشوری نظام پارلمانی حاکم باشد رئيس‌جمهور بايد از پارلمان بيرون بيايد.»

رئيس مجلس ايران گفت: «اگر رئيس جمهور را مردم انتخاب کردند، مجلس را هم مردم انتخاب کردند يعنی دو رکن وجود دارد که هر دو محترم هستند.»

وی تأکيد کرد: «مجلس بايد نظارت کند تا مبادا دولت از مسير اصلی منحرف شود.»

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود به انتقاد از طرح «مکتب ايرانی» پرداخت.

وی گفت: «اگر می‌خواهيم منشور حقوق بشر بنويسيم بايد از کلام امام علی الگو بگيريم.»

وی افزود: «ما که در مکتب خود حضرت رسول اکرم را داريم، امام علی را داريم چرا از کوروش صحبت می‌کنيم.»

اين اظهارات لاريجانی در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلويزيونی است که با تاکيد بر اين‌که تجليل از کوروش ملی‌گرايی و تأييد نظام شاهنشاهی نيست در مورد منشور کوروش هخامنشی گفته بود: «يک ايرانی ۲۵۰۰ سال پيش منشوری را مطرح می‌کند که بسياری از مناسبات امروز جهان نيز نمی‌تواند در مقايسه با آن مناسبات قابل قبولی باشد.»

علی لاريجانی در مورد طرح «مکتب ايرانی» افزود: «اين حرف بيهوده‌ای است می توانيم بگوييم مکتب عرفانی - فلسفی ايران اما مکتب ايران معنا ندارد همان‌طور که مکتب آمريکا معنا ندارد. چرا اين حرف‌ها را می زنيد؟»

رئيس مجلس ايران اظهار داشت: «اگر قصدتان ترويج تفکر ناسيوناليسم است اولأ اين حرف‌ها به شما نمی‌آيد چرا اين حرف‌ها را می‌زنيد و اگر مفهوم تفکر اسلامی ايران است همان بهتر است گفته شود مکتب اسلامی يعنی مکتب شيعی و تفکری که امام آن را مبنا قرار داد.»

لاريجانی با بيان اين‌که دوران ناسيوناليسم گذشته است افزود: «طرح اين مسئله چه نقطه قوتی برای ماست اگر امروز ايران در منطقه نفوذ دارد به واسطه اسلام است.»

لاريجانی با گفتن اين‌که «با برخی تلاش‌هايی که پادشاهان ايرانی انجام داده‌اند و بيان تلاش‌های آن‌ها» مخالف نيست، ادامه داد: «گفته می‌شود کتيبه کوروش مهم‌ترين سند حقوق بشری است، بله در کتيبه کوروش نکات خوب وجود دارد اما نگاه کنيد آن برای ما مهم‌تر است يا کلام امام علی... اگر می‌خواهيم منشور حقوق بشر بنويسيم بايد از کلام امام علی الگو بگيريم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک اختلافی مابین کتیبه کورش و کلام امام علی هست: اولی یک سند تاریخی حقیقی است، از کورش است و دومی را شخصی بنام "سید رضی " که مابین سال های 930 تا 977 (میلادی) زندگی می کرده نوشته است. سید رضی 350 سال بعد ادعا کرده که گفته ها در نهح البلاغه به امام علی تعلق دارد. رضی سندی برای اثبات نظریه خود ارائه نداده است.

-- پوراندخت ، Sep 20, 2010

میزان رای ملت بود.
مجلس در راس همه امور بود.
نظامیان نباید در سیاست دخالت می کردند.

-- روح الله موسوی ، Sep 20, 2010

سگان زرد برادران شغالان!
زنده باد ایران
مرگ بر دشمنان ایران که اینک ایران را در اشغال دارند
زنده باد انقلاب سبز

-- بدون نام ، Sep 20, 2010

هيچکدام لياقت سخن گفتن درباره کوروش کبير را ندارند،چه رسد به اينکه اورا وجه المصالحه نارواييهاي خود قرار دهند.
مملکتي را چاپيده ايد و ملتي راتحقير کرده ايد، به تاريخ وگذشته اش چه کار داريد؟

-- بدون نام ، Sep 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)