تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

ریاضت عمومی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «یارانه‌های هدفمند و الزامات دوران‌ گذار» در مورد هدفمندکردن یارانه‌ها و جلوگیری از تبعات آن است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «هفته پایانی شهریور را می‌توان یكی از حساس‌ترین مقاطع مربوط به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست. گرچه هدف از هدفمندسازی یارانه‌ها نه افزایش قیمت‌ها بلكه ایجاد رونق در كسب و كار، افزایش توان بخش خصوصی در امر تولید، ایجاد فضای رقابت و شفافیت در اقتصاد و در نهایت خارج ساختن مركز تصمیم‌گیری برای یارانه‌ها از عهده نهاد دولت، مجلس و ... است اما باید توجه كرد كه به هر حال اقدام به یک جراحی بزرگ اقتصادی، نمی‌تواند بدون هیچ‌گونه عوارض و آسیبی باشد.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «اكنون كه كشور در آستانه ورود به یک فضای جدید اقتصادی است، رفتارهای خرد و كلان خانوارها و واحدهای تولیدی، خدماتی و... باید متناسب با الزامات دوره جدید بازمدیریت شود.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز افزوده است: «به نظر می‌رسد كه گرچه افق اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از چشم‌انداز مطلوبی برخوردار است اما شرط رسیدن به آن، عبور از دوران حداقل یک‌ساله‌ای است كه در صورت موفقیت، زمینه را برای افزایش بهره‌وری اقتصادی كشور فراهم خواهد آورد. صاحب‌نظران از این دوران به عنوان مقطع ریاضت عمومی یاد می‌كنند كه شبیه آن را بسیاری از كشورهای توسعه یافته تجربه كرده‌اند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «برای طی موفقیت‌آمیز این دوره، مردم باید رفتار اقتصادی خود را با مناسبات جدید تنظیم كنند و اگر لازم است، قدری كمربندها را سفت‌تر ببندند. معنای این سخن، آن است كه در این شرایط باید به میزان داشته، هزینه كرد زیرا از این پس قرار است هر كس، همه بهای كالاها و خدمات مصرفی خود را به تدریج از جیب خود بپردازد.»

متن کامل سرمقاله

متن و حاشیه جنگ نرم
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «متن چیست، حاشیه كدام است» در مورد سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «یكی از پیچیدگی‌های فهم نبرد نرم شناخت متن و پرهیز از حاشیه است. ما در متن این نبرد وظایفی داریم. رصد كردن حركت دشمن، شناخت ترفندهای آنان، كشف دستور روزانه آن‌ها در اخلال در روابط قوا، اتحاد ملی و انسجام اسلامی و شناسایی خط تولید
شبهه‌افكنی آن‌ها از جمله وظایف ما در این قلمرو است.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «گاهی مسائلی پیش می‌آید كه حاشیه به جای متن می‌نشیند و ترفندهای اتاق فكر جنگ نرم دشمن یكی پس از دیگری عملیاتی می‌شود.»

نویسنده سرمقاله رسالت افزوده: «وزیر خارجه آمریكا یکشنبه گذشته همزمان با ورود رئیس‌جمهور كشورمان به آمریكا تصریح كرد تلاش برای كمک به فرقه سبز را ادامه می‌دهد و ملاقات‌هایی با مخالفان ایران و نیز كارشناسان ایرانی برای ضربه‌زدن به نظام داشته است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «این مخالفان چه كسانی هستند؟ آن كارشناسان كیستند؟ این‌ها الان چه كار می‌كنند و چه توطئه و دسیسه‌ای را تدارک می‌بینند و نقش آن‌ها در تولید حاشیه و دور كردن انقلابیون مسلمان ایرانی از متن اصلی حركت انقلاب چیست؟ كلینتون تاكید می‌كند که همه امید آمریكا در ایران به مخالفان داخلی است. لذا یكی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف ما در عنایت به این است كه در متن باشیم و از حاشیه دوری كرده و امید آمریكا در داخل را ناامید كنیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پایان تابستان داغ بورس؟»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «چند نکته درباره در رأس امور بودن مجلس»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «در اسارت گزینه های بد»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام بر زمانه

چند روزی سایت شما قابل دسترسی نبود و اگر هم بود ریسک ویروس داشت.
خواهش میشود در این مورد عنایت فرموده لااقل یک توضیح بدهید.
با تشکر

-- NAM ، Sep 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)