تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«ديپلمات‌های پناهنده، مشکلات روحی دارند»

محمد کرمی‌راد، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در مورد پناهندگی سه تن از ديپلمات‌های ايران گفت: وزارت خارجه بايد دقت بيشتری در اعزام ديپلمات‌های خود بکند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) کرمی‌راد در اين‌باره گفت: «برخی از اين افراد دارای مشکلات روحی هستند و با پايان ماموريت‌شان برای آن‌که بهانه‌ای برای باقی ماندن در کشور مورد نظر داشته باشند به دنبال شرايطی برای پناهندگی می‌گردند و بر همين اساس مطالبی را مانند آن‌چه در رابطه با اين افراد شنيده شد، بيان می‌کنند.»


ديپلمات‌های معترض ايرانی در نشست رسانه‌ای اسلو – عکس از «سفارت سبز»

وی افزود: «از ديدگاه بنده مشکلات شخصی، فردی و نفسانی اين ديپلمات‌ها دليل اصلی پناهندگی‌شان است.»

محمدرضا حيدری، سرکنسول سابق ايران در نروژ، فرزاد فرهنگيان، رايزن دوم سفارت جمهوری اسلامی ايران در بلژيک و حسين عليزاده، رايزن سوم سفارت ايران در فنلاند؛ سه ديپلماتی هستند که از ماه ژانويه تاکنون از مسئوليت‌های خود کنار کشيده و در اعتراض به سياست‌های دولت ايران گروه «سفارت سبز» را تشکيل داده‌اند.

آن‌ها خود را پشتيبان حرکت اعتراضی موسوم به جنبش سبز می‌دانند.

کرمی‌راد: وزارت خارجه بايد دقت بيشتری در اعزام ديپلمات‌های خود بکند

منوچهر متكی، وزير امور خارجه ايران دو روز پيش در يک نشست مطبوعاتی در رابطه با پناهندگی اين ديپلمات‌ها گفت: «ديپلمات‌ها و مأمورين اداری ايران در مأموريت‌های خارج از کشور برای مدت معينی اعزام می‌شوند و قاعدتا پس از پايان مدت مأموريت بايد به کشور برگردند اگر کسی مشکلاتی داشته باشد در پايان مأموريت، مأمور اداری و کارشناس کنسولی ما آن‌ها را بررسی می‌کند و مسائل مطرح شده را پيگيری می‌کند.»

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز چندی پيش مسايل شخصی اين ديپلمات‌ها را انگيزه‌ تمايل آن‌ها به ادامه زندگی در اروپا دانست.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حسين عليزاده گفت که او «کارشناس اقتصادی سفارت ایران در هلسینکی بوده، اما دوره مأموریت او در مردادماه تمام شده است. وی به دلیل مشکل تحصیلی فرزند یا فرزندانش، مهلت خواسته و به کشور برنگشته است.»

حسین علیزاده و محمدرضا حيدری با رد این سخنان علت اقدام خود را «پيوستن به مبارزات مردم ايران» اعلام کردند.

ديپلمات‌های معترض ايرانی سه روز پيش در يک نشست رسانه‌ای در شهر اسلو به بيان نظرات خود پرداختند. در اين نشست فرزاد فرهنگيان اعلام کرد که از کشور نروژ تقاضای پناهندگی کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)