تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جشن خانه سينما، جشن «غير دولتی‌ها»

چهاردهمين جشن سينمای ايران شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ شهريور برگزار شد. در اين مراسم فيلم «درباره الی» با پنج تنديس بيش‌ترين جايزه‌ها را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) در اين جشن که در سالن همايش‌های برج ميلاد برگزار گرديد، فيلم «درباره الی»، تنديس‌های بهترين فيلم (اصغر فرهادی و سيد محمود رضوی)؛ بهترين کارگردانی (اصغر فرهادی)؛ بهترين بازيگر نقش مکمل زن (مريلا زارعی)؛ بهترين بازيگر نقش مکمل مرد (صابر ابر)؛ بهترين بازيگر نقش اول مرد (شهاب حسينی) و بهترين تدوين (هايده صفی‌ياری) را به‌دست آورد.


بنا به اين گزارش فيلم «ملک سليمان» ساخته شهريار بحرانی نيز برنده چهار تنديس بهترين طراح صحنه و طراح لباس (عبدالحميد قديريان)؛ بهترين فيلم‌برداری (حميد خضوعی‌ابيانه) و بهترين جلوه‌های ويژه بصری (لئو لو) شد و پس از «درباره الی» قرار گرفت.

تنديس بهترين فيلم‌نامه را جليل سامان برای «وقت بودن» (زندگی) دريافت کرد و جايزه بهترين موسيقی فيلم را محمدرضا عليقلی برای فيلم «عصر روز دهم» گرفت.

اصغر فرهادی: اميدوارم گلشيفته فراهانی و بسياری از فيلم‌سازان بتوانند بازگردند و جعفر پناهی نيز بتواند فيلم بسازد

در اين مراسم که اجرای آن را فرهاد آئيش، بازيگر و کارگردان سينما و تئاتر و مائده طهماسبی، بازيگر سينما بر عهده داشتند، سينماگران شرکت‌کننده بر پشتيبانی از خانه سينما تأکيد کردند و بسياری از اهداکنندگان تنديس‌ها و دريافت‌کنندگان آن‌ها سخنان خود را با يک جمله مشترک «من عضو خانه سينما هستم»‌ آغاز می‌کردند.

همچنين برخی از آن‌ها در سخنان کوتاهی از شرايط کنونی سينمای ايران انتقاد کردند.

فرهاد آئيش به‌هنگام آغاز برنامه گفت: «سينما خوشی دارد و بالا و پايين دارد. يک روز بر وقف مراد نيست و يک روز ديگر هم باز بر وقف مراد نيست. ما دل‌مان خوش است به همين جشن‌ها.»

هوشنگ گلمکانی، منتقد فيلم و سردبير ماهنامه «فيلم» در اين مراسم درباره وضعيت اکران فيلم‌ها و سينمای ايران انتقاد کرد و گفت: «در ده سال اخير بيش از ۲۰۰ فيلم امکان اکران پيدا نکردند و اگر به نمايش درنيامدن فيلم‌های مستند و کوتاه را اضافه کنيم متوجه می‌شويم که چه بخشی از فيلم‌ها اکران نشده‌اند.»

فرهاد توحيدی، فيلم‌نامه‌نويس و دبير جشن چهاردهم سينمای ايران با خواندن طنزی گفت: «در زمان بازسازی خانه سينما نامه‌ای قديمی را يافتم. که فردی به وزير فرهنگ و هنر سابق در سال‌های بسيار دور نوشته بود.»


وی اين نامه را چنين خواند: «جناب وزير فرهنگ و هنر ما تقاضای هيچ کمکی از دولت نداريم. فقط می‌خواهيم دولت آئين‌نامه‌های کهنه را از سر راه بردارد و مميزی کمتر شود. آمار اقتصادی نشان می‌دهد وضعيت سينما چقدر ناسالم است و به سينما ضربه می‌زند، جناب وزير برای اقتصاد سينما بايد فکری کرد.»

مهران رجبی، بازيگر سينما و تلويزيون با اجرای قطعات نمايشی از مشکلات سينما همچون وضعيت مميزی و ماده ۱۱۶ قانون که بر امنيت شغلی تاکيد می‌کند، سخن گفت.

فرشته طائرپور، نويسنده، فيلم‌نامه‌نويس و تهيه‌کننده فيلم نيز در دفاع از جشن خانه سينما سخن گفت و ادامه داد: «امروز تهيه‌کنندگان سينما وحدت دارند و نيازی به فرمايش‌هايی که از جاهايی به جز دل خانه سينما بيرون می‌آيد، ندارند و اين فرمايش‌ها سودی برای آن‌ها ندارد.»

رسول صدرعاملی، کارگردان سينما نيز گفت: «اين جشن نشان می‌دهد که با هم بودن و در کنار هم بودن و کمک به هم ما را از هر کمک دولتی و حمايت کلان و پرتمتراق بی‌نياز می‌کند.»

رخشان بنی‌اعتماد، فيلم‌ساز، به‌هنگام اهدای جايزه اصغر فرهادی از خانه سينما قدردانی کرد که «بعد از روزگاران طولانی ابری، امشب هوای بارانی را با اين گردهمايی به وجود آورد و برای به کرسی نشاندن حرف‌اش در جهت امنيت شغلی اعضای خانه سينما تلاش‌های بسياری کرد و هر چه در جلوی آن بود سد و مانع بود.»

اصغر فرهادی نيز با اشاره به جای خالی گلشيفته فراهانی گفت: «اميدوارم وضع مملکت به صورتی شود که گلشيفته فراهانی و بسياری از فيلم‌سازان همچون امير نادری، بهرام بيضايی، بتوانند بازگردند و جعفر پناهی نيز بتواند فيلم بسازد.»

محمدمهدی عسگرپور، مديرعامل خانه سينما هم در سخنانی از «دوران سخت کار صنفی» حرف زد و گفت: «بايد عادت کنيم که بدون حمايت دولتی زندگی کنيم.»

در چهاردهمين جشن سينمای ايران گروه موسيقی رستاک و همچنين گروه موسيقی آوايی تهران به هنرنمايی پرداختند.

جشن خانه سینما سال گذشته به صورت غیر رقابتی برگزار شد و امسال بعد از دو سال، جشن به صورت رقابتی و همزمان با «روز ملی سینما» برپا گرديد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)