تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حبس تعلیقی برای اشغال حیاط سفارت ایران

اشغال‌کنندگان حیاط سفارت ایران در لاهه به یک هفته حبس تعلیقی محکوم شدند. جرم اصلی این ده نفر، حمله به سفارت و به خطر انداختن امنیت سفیر جمهوری اسلامی بود.


خانم سوس هوپمان، وکیل متهمان، به «رادیو زمانه» گفت: «درخواست دادستان این بود که همه این ده نفر به شش هفته زندان محکوم شوند که دو هفته از آن به صورت تعلیقی باشد. این به آن معناست که هر یک از آن‌ها حتما باید چهار هفته را در زندان بگذراند.»

این عضو انجمن وکیلان مدافع بزهکاران جوان در هلند‬ افزود: «دادگاه این افراد را از اتهام اصلی تبرئه کرده و حکم صادره که یک هفته حبس تعلیقی است بسیار ملایم‌تر بوده است. در نتیجه اگر این افراد در دو سال آینده جرمی مرتکب نشوند این محکومیت نیز از بین می‌رود.»

در آوریل ۲۰۱۰ گروهی از معترضان ایرانی و هلندی حیاط سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه را اشغال و دلیل این حرکت را اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر از سوی دولت ایران عنوان کردند. در این حرکت، پرچم جمهوری اسلامی پایین آورده شد و به جای آن پرچمی با تصویر ندا آقاسلطان، جایگزین شد؛ دختر جوانی که در جریان اعتراضات گسترده خیابانی در تهران به ضرب گلوله کشته شد و صحنه جان دادن آن با واکنش جهانی همراه شد.

یکی از اشغال‌کنندگان حیاط سفارت ایران در لاهه که مایل به افشای هویت‌اش نیست به رادیو زمانه گفت: « ترس بزرگ ما بازگشت دوباره به زندان بود و از بابت حکم دادگاه خوشحال هستیم.». این شهروند جوان هلندی که در یک خانواده مهاجر ایرانی به دنیا آمده افزود: «جرم اصلی ما حمله به سفارت و به‌ویژه به خطر انداختن سفیر ایران بود ولی از آنجایی که اعتراض ما صلح‌آمیز بود، قاضی اعلام کرد که این اتهام اثبات‌ناپذیر است.»

برخورد بین دانشجویان و جوانان ایرانی-هلندی با دولت ایران به دهه (۱۳۵۰) ۱۹۷۰ بازمی‌گردد. در سال (۱۳۵۳) ۱۹۷۴گروهی از ایرانیان، سفارت ایران در شهر واسنار را اشغال کردند؛ حرکتی که در تابستان (۱۳۵۷) ۱۹۷۸ نیز تکرار شد.

از تابستان ۱۳۸۸ و آغاز اعترضات گسترده خیابانی در ایران، جامعه ایرانی-هلندی نیز برنامه‌های همبستگی گوناگونی در هلند برگزار کرده است. در بهمن ۱۳۸۸ نیز «کنسرت صلح» که از سوی سفارت جمهوری اسلامی در تالاری در روتردام سازماندهی شد با درگیری شدید میان عوامل سفارت و معترضان ناتمام ماند. در چند ماه گذشته نیز سفر چند مقام دولتی از ایران به هلند با واکنش اعتراضی ایرانیان مقیم هلند لغو شد.

بیش از سی و یک هزار ایرانی در هلند زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ده دقیقه پریدن به محوطه جلوی سفارت و بالا بردن پرچم پیرات هاو عکس غیرواقعی ندا، با هدف لوث کردن رنگ سبز خیزش مردم و البته برای رفع بیکاری و نیز اقناع منابع صدقه پردازسوبسیدی! آنقدر آبکی و الکی بود که علیرغم آگهی تبلیغاتی یک دلال معاملات پناهندگی و جمع آوری پول به بهانه پرداخت جریمه؟ و فراخوان جهانی علیه حکم هشت سال زندان؟ و افشای معاملات میلیاردی هلند و ایران لابد ازجمله پرداخت مقرری بیکاری به هزاران پناهنده ایرانی درهلند، سرانجام به یک هفته بازداشت تعلیقی و نه قابل اجرا، منجر شد. گویا قاضی نازنین امپریالیست ها! این مجازات بسیار ضدبشری و بقول یکی از این عزیزان یسیار ترسناک" را فقط برای ثبت در سابقه مبارزات خونین و شجاعانه رزمندگان جان برکف و نترسیده از زندان و جریمه صادر کرد که لااقل این عزیزان در برابر حدود بیست نفر حمایت کننده از پنجاه هزار ایرانی مقیم هلند، خجل و شرمنده نباشند. خارج از خلوص نیت قابل احترام این افراد و شعار سرنگونی تمامیت رژیم (که البته معلوم نیست چه کسی کی و کجا باید به این شعار عمل کند)، اشغال نمایشی شباهتی به اقدام بازپس گیری مردمی تمامی کشور ازجمله سفارتها دیکتاتور اسلامی نداشت و عمدتا از موضع خامنه ای و احمدی نژاد به جنبش سبز نظر داشت.
تاکید میکنم که مبارزات جوانان داخل کشور در زیرشکنجه و اعدام با نام واقعی خود و رنگ سبز مردمی علیه آدمخواران اسلامی در جریان است و آنان با ایثار جان و خون خود هرگز طلب صدقه برای پرداخت وثیقه و جریمه زندان هم نمی کنند و دقیقا وحشت و ترس از سرنگونی را در دل رهبری و شکنجه گران رژیم انداخته اند. طرح مقاومت سبز در زندانها و خیابانها و نه بدور منقل کباب و ساندیس های زاید سوپرمارکت ها ریخته میشود. اما در هلند چند اصحاب کهفی با سرپرستی ظاهری یک معرکه گیر، کاریکاتور مبارزات مردم را میکشند که بقول خودشان: در دادگاه اشغال کنندگان حیاط سفارت "گفتند آن روز خشونتی در کار نبود که سفیر بترسد" چه برسد که سفیر تصور سرنگونی بکند. بله کاری در حد نترساندن سفیر بود. مقایسه هوشمندانه در این گزارش زمانه با تسخیر سفارت در سال پنجاه بخوبی نشان میدهد که هر گردی گردو نیست و میان ماه من و ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است و با غلو و دروغ های احمدی نژادی نمی توان حتی با صدمن سریش هم قورباغه و بوقلمون سرخ و سیاه را رنگ زد و بجای قناری قالب کرد. بگدریم که فیلم تبلیغاتی اشغال! موجب هشیاری سفیر رژیم و افزایش چندین برایر حلقه حفاظت پلیسی دور سفارت شد تا بموقع از بازپس گیری واقعی و محتمل سفارت اشغالی ایران، توسط سبز بیشماران جلوگیری شود. شرم یک احساس انقلابی و انسانی است اما تقلب و شبیه خوانی موجب رسوایی.

-- محمود ماهری ، Sep 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)