تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«خط لوله صلح، خیانت ٢٥ساله به ایران»

هادی نژاد‌حسینیان، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل، قرارداد انتقال گاز ایران به هند و پاکستان را «خیانت ٢٥ ساله به ایران» نامید.

به گزارش تارنما‌های مخالفان دولت، نژادحسینیان درباره این قرارداد که به «خط لوله صلح» مشهور است، گفت:‌«مقامات دولتی اصرار به امضای آن حتی با قیمت‌های پائین دارند تا به مردم بگویند قراردادی را که چندین سال در دست مذاکره بوده و دو دولت قبلی نتوانسته بودند آن را امضا کنند، ما با قاطعیت امضا کردیم.»


وی همچنین خواهان آگاه‌ کردن نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تصویب این قرارداد شد.

به گفته نماینده پیشین ایران در سازمان ملل، «اگر حجم صادرات به هند و پاکستان روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب باشد، از جیب مردم ایران روزانه ۲۵ میلیون دلار به هندی‌ها و پاکستانی‌ها تخفیف داده می‌شود و اگر ۱۵۰ میلیون متر مکعب در روز صادر کند، میزان تخفیف روزانه بالغ بر ۵۵ میلیون دلار خواهد شد و در دوره ۲۵ ساله قرارداد برای حالت اول ۲۲۵ میلیارددلار و برای حالت دوم ۴۹۵ میلیارد دلار تخفیف داده می‌شود.»

نژادحسینیان خواهان آگاه‌ کردن نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تصویب قرارداد خط لوله صلح شد

معاون پیشین امور بین‌الملل وزارت نفت افزود: «قرار است برای رفع تنش بین هند و پاکستان از طرف هر ایرانی ٢/٣ تا هفت میلیون دلار به شرکت‌های گاز هند و پاکستان کمک بلاعوض شود.»

طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد اما گفت‌وگوها بر سر این طرح از ١٠ سال پیش آغاز شد. بر پایه تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت ارزان به هند و پاکستان بفروشد.

نژادحسینیان همچنین خردادماه گذشته، قرارداد خط لوله صلح را «کاپیتولاسیون» (دادن امتیازات ویژه) خواند و از نمایندگان مجلس خواست که «تا هنگامی ‌كه گروهی از كارشناسان مستقل قرارداد مذكور را مورد تایید قرار نداده‌اند، از اجرایی شدن آن جلوگیری نمایند.»

مردادماه گذشته، پروژه ساخت فاز دوم خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان، به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد.

فاز دوم این خط لوله از ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران تا مرز پاکستان را شامل می‌شود.

ساخت فاز اول خط لوله صلح نیز خرداد ماه سال ١٣٨٤ به طول ٩٠٧ کیومتر به ارزش ٨٠٨ میلیون یورو به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده بود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شرکتی از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بعد از جنگ ایران و عراق تشکیل شد. «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» از جمله اهداف این شرکت اعلام شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)