تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نیروگاه اتمی بوشهر مهرماه راه‌اندازی می‌شود

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در اوایل مهرماه آینده خبر داد و افزود که این نیروگاه از آذرماه ٨٩ وارد شبکه برق‌رسانی ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی، امروز، شنبه گفت: «سوخت اتمی اوایل مهر به قلب رآکتور بوشهر تزریق می‌‌شود و این راکتور از این تاریخ آغاز به کار خواهد کرد.»


مرحله مقدماتی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر ٣٠ مردادماه گذشته با حضور هيأت روسی به سرپرستی سرگئی کريينکو، مدير کل «روس اتم»، سازمان انرژی اتمی دولت روسيه و مجری طرح نيروگاه بوشهر و علی‌اکبر صالحی آغاز شده بود.

مرحله مقدماتی عبارت بود از انتقال سوخت هسته‌ای مورد نياز به استخر هم‌جوار رآکتور، تا پس از مدتی از استخر به قلب رآکتور منتقل شده و نيروگاه شروع به توليد برق کند.

هنگام راه‌اندازی مرحله مقدماتی نیروگاه بوشهر در مرداد ماه گذشته، در حاشيه یک نشست مطبوعاتی، جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون روسيه سه سند همکاری در راستای راه‌اندازی اين نيروگاه امضا کردند.

سند نخست، گواهی کارفرما و پيمانکار نيروگاه اتمی بوشهر جهت اعلام نيروگاه هسته‌ای بوشهر به‌عنوان يک «نيروگاه راه‌اندازی شده» است.

در سند دوم مقامات دو کشور با صدور توافق‌نامه‌ای مقرر کردند شرکت مشترکی جهت همکاری در زمينه نيروگاه‌های هسته‌ای بوشهر از جمله بهره‌برداری مطمئن از اين نيروگاه، تاسيس شود.

بر اساس يادداشت تفاهم سوم، طرفين در راستای انجام برخی اقدامات که تا زمان راه‌اندازی کامل نيروگاه اتمی بوشهر لازم است، توافق کردند.

مقامات ایران پس از شدت گرفتن احتمال حمله اسراییل به این نیروگاه، هشدار دادند که در صورت حمله، اسراییل را نابود خواهند کرد

در پی انتشار خبر راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر در ماه گذشته، از سويی، آمريکا آن را نشانه‌ای از «عدم نياز» ايران به دنبال‌کردن برنامه مناقشه‌برانگيز غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران دانست و از سوی ديگر، برخی رسانه‌های خبری جهان به گمانه‌زنی در باره احتمال حمله اسراييل به اين نيروگاه پرداختند.

مقامات ایران پس از شدت گرفتن احتمال حمله اسراییل به این نیروگاه، هشدار دادند که در صورت حمله، اسراییل را نابود خواهند کرد.

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: ‌«دست نیروهای نظامی ایران برای از بین بردن رژیم صهیونیستی بسته است اما نیروهای نظامی ایران منتظر هستند تا در صورت حماقت اسرائیل، این کشور را محو کنند.»

سرلشکر حسن فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ایران نیز پیش‌تر گفته بود که هيچ نقطه از اسرائيل نيست که در تيررس تجهيزات ايران نباشد. فیروزآبادی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که نيازی به هدف قرار دادن ديمونا، نيروگاه هسته‌ای اسرائيل نباشد.

ساخت نيروگاه اتمی بوشهر پيش از پيروزی انقلاب اسلامی در ايران توسط کمپانی زيمنس آلمان آغاز شد اما با پيروزی انقلاب متوقف گرديد تا اين‌که از سال ۱۹۹۷ کمپانی «اتم استروی اکسپورت» روسيه احداث آن را تکميل کرد.

پيش از اين، علی‌رغم انتظار مقامات ايران در راه‌اندازی هر چه سريع‌تر اين نيروگاه، دولت روسيه هر بار به دلايل گوناگون اين امر را به تعويق انداخته بود.

نیروگاه بوشهر برای تولید هزار مگاوات برق راه‌اندازی شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)