تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی تبعه آمریکایی «منتفی» شد

عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی انقلاب تهران با اعلام «منتفی» شدن آزادی یکی از زندانی‌های آمریکایی گفت که هیچ یک از سه تبعه آمریکا پیش از اتمام پروسه قضایی این پرونده آزاد نخواهند شد.

برخی خبرگزاری‌های داخلی به نقل از مسئولان دولتی اعلام کرده بودند که سارا شورد، یکی از سه زندانی آمریکایی امروز، شنبه ۲۰ شهریور ماه آزاد خواهد شد.


محمد حسن صالحی مرام معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، احسان قاضی زاده هاشمی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در روزهای گذشته از آزادی سارا شورد، در ایام عید فطر خبر داده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به پیگیری‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم برای آزادی این زندانی آمریکایی، گفته بود: «با توجه به پی‌گیری‌های شخص محترم ریاست جمهوری و با توجه به اصل رافت اسلامی و نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به شان زنان، در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر تصمیم به آزادی ایشان گرفته شد.»

این در حالی است که دادستان تهران می‌گوید «بر فرض اتخاذ تصميم قضائي براي آزادي اين اتباع آمريكايي» هرگونه اطلاع‌رسانی درباره این پرونده از سوی «دستگاه و مقامات قضایی» خواهد بود.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفت: « زمان آزادی این متهمان به رسیدگی قضایی پرونده‌شان بستگی دارد و تا زمانی که بررسی این پرونده‌ به اتمام نرسد، نمی‌توان در مورد آزادی آنها سخن گفت.»

دادستان تهران می‌گوید «بر فرض اتخاذ تصميم قضائي براي آزادي اين اتباع آمريكايي» هرگونه اطلاع‌رسانی درباره این پرونده از سوی «دستگاه و مقامات قضایی» خواهد بود

شین بائر، سارا شورد و جاش فاتال، سه کوهنورد آمریکایی هستند که هشت مرداد ماه سال گذشته در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام «عبور غیر قانونی از خط مرزی ایران با عراق» بازداشت شدند.

به گفته مقام‌های ایرانی این سه تبعه آمریکا برای «جاسوسی» وارد ایران شده‌اند، این در حالی است که خانوادهٔ آنها از «ورود اشتباهی» سخن می‌گویند و یکی از این کوهنوردان، منکر ورود به خاک ایران شده‌است.

چندی پیش، یکی از دوستان این سه آمریکایی که در کردستان عراق همراه آنها بوده در گفتگو با رادیو زمانه از بابت سلامتی سارا شورد ابراز نگرانی کرده و از دولت ایران خواسته بود که «بر پایه شفقت در اسلام» دوستان او را آزاد کنند.

دادستان تهران آزادی یکی از این سه زندانی به دلیل بیماری‌اش را رد کرد و اظهار داشت که بیمار بودن متهم «هیچ منافاتی» با رسیدگی به اتهامات آن شخص ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)