تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد از آمار دولتی تورم در نماز عيد فطر

آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی در نماز عيد فطر قم گفت «دولتمردان هر روز آمار می‌دهند تورم پائين آمده و اين خلاف چيزی است که مردم می‌بينند.»

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) آيت‌الله مکارم شيرازی، از مراجع تقليد شيعيان که در نماز عيد فطر قم صحبت می‌کرد از دولت و آمارهايی که در زمينه تورم منتشر می‌کند، انتقاد کرد.


وی گفت: « اگر شما آمار غلط راجع به تورم به مردم بدهيد، مردم به واقعيات بدبين نمی‌شوند، بلکه به آمار شما بدبين می‌شوند.»

وی با بيان اين‌که « اميدواريم در کنار شعارها به واقعيات بيشتر اهميت داده شود» افزود: «امروزه کالاها گران شده، مسکن به يک معضل جدی تبديل شده است و بيکاری در ميان جوانان زياد شده است، خيلی از جوان‌های بيکار با تحصيلات عاليه به ما مراجعه می‌کنند، ما که وزارت کار نيستيم.»

«خيلی از جوان‌های بيکار با تحصيلات عاليه به ما مراجعه می‌کنند، ما که وزارت کار نيستيم»

مکارم شيرازی دولتمردان را از «تک‌روی» پرهيز داد و عدم «توجه به نصيحت‌های رهبری» را موجب صدمه به دولت و جامعه دانست.

موضوع آمار رسمی تورم در ايران، درستی يا نادرستی آن‌، همواره يکی از چالش‌های دولت دهم و مخالفان آن بوده است.

در دوران مناظره‌های انتخاباتی دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران موضوع آمار نرخ تورم در ايران برخوردهای متفاوتی را در سطح جامعه به همراه داشت.

محمود احمدی‌نژاد در اين مناظره‌ها طبق اعلام رسمی بانک مرکزی، شاخص تورم را کمتر از ۱۵ درصد دانست در حالی که رقبای وی اين آمار را «غير واقعی» و حتا «دروغ» ارزيابی می‌کردند و ميزان تورم را بيشتر از اين آمار رسمی می‌دانستند.

بانک مرکزی ايران در تازه‌ترين گزارش خود تورم مردادماه امسال را ۸.۸ درصد اعلام کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مرداد ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد ۱۳۸۸ معادل ۸.۸ درصد است. باتوجه به اينکه نرخ رسمی تورم در تير ماه ۱۳۸۹ برابر با ۱. ۹ درصد بوده است، بنا بر اين گزارش، روند کاهشی نرخ تورم در مردادماه ۱۳۸۹ نيز ادامه يافته است.

آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران حکايت از آن دارد که نرخ تورم از ابتدای سال جاری هر ماه با دو تا سه درصد کاهش نسبت به ماه قبل به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

با وجود ارائه آمار کاهش نرخ تورم مردم شاهد افزايش قيمت کالاهای اساسی خود که نسبت آن به مراتب بيشتر از افزايش ميزان حقوق کارگران و کارمندان و ساير حقوق‌بگيران است، هستند.

اقلامی چون مواد غذائی، پروتئينی، حبوبات و غلات، لوازم بهداشتی، پوشاک، لوازم ضروری زندگی و ... از سال گذشته تا خردادماه سال جاری حداقل ۲۰ درصد افزايش قيمت داشته‌اند.

صاحب‌نظران اقتصادی از رکود مالی بحران نقدينگی در بنگاه‌های اقتصادی کشور نيز سخن می‌گويند که در شرايط رونق درآمدهای نفتی به آن دچار شده‌اند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۸۸ از هر ۱۰ برگ چک، يک ‌برگ برگشت خورده است و حجم چک‌های برگشتی در کشور به رقم بی‌سابقه ۲۳ هزارميليارد تومان رسيده است. رقمی که بر اساس آمارهای بانک مرکزی در تاريخ ۳۰ ساله اقتصاد ايرانی بی‌سابقه بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بی کفايتی رژيم در حوزه اقتصاد تازگی ندارد، عجيب اين است که از اوضاع عراق در سالهای پايانی حکومت صدام که همه با چشم خود ديديم عبرت نمی گيرد ؛ علی رغم ذخائر عظيم نفت در عراق، رژيم صدام برای تامين شيرخشک نوزادان عراقی لنگ شد . چه می گويم ! حتی برای تامين آب آشاميدنی مردم لنگ شد ! چرا ؟ چون با دنيا در افتاد و رجز خوانی را جايگزين تدبير کرد

-- بدون نام ، Sep 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)