تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

منشور کوروش سرانجام به ايران رفت

حميد بقايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران خبر داد که منشور کوروش پس از گذشت ۴۰ سال از انگليس به ايران وارد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان ميراث فرهنگی گفته است منشور کوروش که تاکنون در موزه بريتانيا نگهداری می‌شد صبح امروز وارد کشور شده است.


حميد بقايی افزود منشور کوروش به مدت چهار ماه در ايران خواهد ماند و آخرين باری که اين منشور از موزه بريتانيا برای نمايش به ايران وارد شده بود تنها ۱۰ روز به نمايش گذاشته شد.

اين منشور که برخی از آن به‌عنوان نخستين منشور حقوق بشر در دنيا ياد می‌کنند، قرار است فردا با حضور کارشناسان از بسته خارج ‌شود و در ويترين قرار گيرد. به زودی زمان نمايش عمومی آن نيز اعلام خواهد شد.

منشور کوروش به مدت چهار ماه در ايران خواهد ماند

به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری هيئتی به سرپرستی جان‌کرتيس، مدير بخش خاورميانه موزه بريتانيا و مک‌گريگور، مدير موزه بريتانيا فردا در مراسم انتقال منشور کوروش به ويترين حضور خواهند داشت.

منشور کوروش استوانه‌ای سفالين است که در سال ۵۳۹ پيش از ميلاد به فرمان کوروش هخامنشی، بنيانگذار پادشاهی ايران و آغازگر سلسله هخامنشيان، ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات وی به زبان و خط ميخی اکدی (بابلی) نوشته شده‌ است.

گفته می‌شود هورمزد رسام، باستان‌شناس بريتانيايی آسوری‌تبار اين منشور را در حدود سال ۱۲۸۵ خورشيدی (۱۸۷۹-۱۸۸۲) به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی در ميان‌رودان بابل، يافته است.

اين منشور قرار بود سال گذشته از سوی موزه بريتانيا در اختيار ايران قرار گيرد اما به دليل وقايع پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران و شرايط سياسی اين کشور، موزه بريتانيا از تحويل آن به ايران خودداری کرد.

مقامات ايران چندين بار نسبت به اين امر اعتراض کردند اما موزه بريتانيا اعلام کرد که به قول خود پايبند است.

گروهی از ايرانيان خارج از کشور نيز با ارسال اين منشور به ايران مخالفت کرده‌اند.

از جمله «بنياد ميراث پاسارگاد» که از طريق مکاتبات يک سال گذشته خود با موزه بريتانيا، نسبت به ارسال منشور اعتراض کرده است.

اين بنياد در ماه دسامبر ۲۰۰۹ در نامه‌ای خطاب به موزه بريتانيا نوشت: «جمهوری اسلامی ايران به‌طور مرتب بی‌علاقگی خود را به تاريخ ماقبل اسلام ايران نشان داده و به‌خصوص، به صورتی عملی، دست به انجام اقداماتی گسترده برای محو همه يادگارهای کورش بزرگ زده است.»

اين بنياد «مسئوليت اصلی هرگونه صدمه‌ای» به اين منشور را بر عهده موزه بريتانيا و دولت انگلستان دانست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

منشور کوروش روزی به ایران خواهد آمد که "حقوق بشر" در ایران رعایت شود.

-- آرش متقی ، Sep 10, 2010

هدف رژیم ضد فرهنگ ایرانی از آوردن این اثر باستانی چیست!!!؟؟؟؟
تما م نمادهای فرهنگی وملی وعلمی را که نا بود میکنند تحت عنوان دزدیدن از سوی افراد ناشنا س !!،در حالیکه هدف اسلامی کردن چهره ایران است.صدمه ای که این رژیم به اسلام زد هیج ضد د...ینی نزد.

-- farideh ، Sep 11, 2010

تحویل گرفتن منشور کورش توسط رژیم جمهوری اسلامی، صرفا ترفندی برای گول زدن مردم به بهانه علاقه مندی به آثار باستانی ایران می باشد.این جماعت دشمن درجه یک میراث به جای مانده از گذشتگان و نیاکان ما می باشد.
یک نمونه کوچکی از این دشمنی، ریاست سازمان میراث فرهنگی می باشد که اصلا معلوم نیست تا دیروز چه کاره بوده که حالا شده رئیس سازمان میراث فرهنگی!کاملا واضح و روشنه و داد میزنه که هیچ دانش و اندوخته ای در زمینه علوم باستان شناسی و میراث فرهنگی ندارد.
چنین سمتی کسی را میخواهد که در این راه، به قول معروف استخوان خرد کرده باشد؛ نه یک طلبه حوزه علمیه که همه اش سرش در لای کتاب دعا و مفاتیح و زیارت عاشورا بوده است!

-- منصور ، Sep 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)