تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار خط لوله گاز سرخس

انفجار خط لوله دریافت گاز پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس به مشهد، منجر به کشته و زخمی شدن شماری از کارکنان این پالایشگاه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مشهد صبح امروز، شنبه تعداد کشته‌شدگان این حادثه را «حدود ۹ تا ۱۰ نفر» اعلام کرد و گفت که جست‌وجو برای پیدا کردن کشته‌ها ادامه دارد.

به گفته وی ۲۵ نفر در مکان وقوع حادثه مشغول به کار بودند که که ۱۶ نفر از آنها روز گذشته به بیمارستان امام رضا در مشهد منتقل شدند.

این مقام مسئول ساعاتی بعد از انتشار این خبر به خبرگزاری ها گفت که پزشکی قانونی مشهد کشته شدن چهار نفر را تایید کرده و از سرنوشت پنج نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.


بنا به این گزارش شش نفر از مجروحان این حادثه پس از چند ساعت مرخص شدند و ۱۰ نفر نیز تحت مداوا هستند.

رضا وفایی نژاد، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان سوختگی ۱۰ نفر مجروح این حادثه را بین ۳۰ تا ۹۰ درصد عنوان کرده‌است.

مرتضی احتشام فر، معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز حال چند تن از مجروحان انفجار خط‌ لوله گاز پالایشگاه هاشمی‌نژاد را «وخیم» اعلام کرده‌است.

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، در نخستین ساعات انتشار این خبر، به نقل از شاهدان عینی تعداد کشته‌شدگان و مجروحان این انفجار را دست کم ۵۰ نفر اعلام کرد و از حضور ۳۶ کارگر و مهندس در محل حادثه خبر داد.

شاهدان عینی به ایرنا گفته‌اند که در همان لحظه انفجار شش تا هفت کارگر دچار چنان سوختگی شدند که اجساد آنها قابل شناسایی نبود.

به گزارش ایرنا، این انفجار ساعت ۱۱ بامداد روز جمعه، ۱۹ شهریور در پنج کیلومتری شمال شهر مزداوند سرخس، بر اثر برخورد بیل مکانیکی با خط لوله انتقال گاز پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس به مشهد رخ داده‌است.

بنا به این گزارش بر اثر این انفجار، آتش تا شعاع دو کیلومتری منطقه را در برگرفت و دو دستگاه مینی بوس، دو دستگاه لودر، یک دستگاه پیکان باری و تعدادی وسائط نقلیه دیگر در آتش سوختند.

خبرگزاری ایرنا در نخستین ساعات انتشار خبر این انفجار، به نقل از شاهدان عینی تعداد کشته‌شدگان و مجروحان این انفجار را دست کم ۵۰ نفر اعلام کرد

علیرضا غریبی، امروز، شنبه با اعلام مهار کامل این آتش سوزی از برقراری دوباره جریان گاز در این خط لوله تا ۴۸ ساعت آینده خبر داد.

وی برخورد یکی از ماشین آلات فعال در محل با خط لوله گاز را علت این انفجار دانست و شعاع انفجار لوله گاز را ۳۰۰ متر اعلام کرد.

پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد (خانگیران) ظرفیت تولید روزانه ۵۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را دارد که در اثر این انفجار ظرفیت تولید گاز در این واحد پالایشگاهی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر با آتش سوزی در این خطوط لوله هشت حلقه از چاههای نفت مناطق مرکزی ایران نیز برای رعایت ایمنی به طور موقت از مدار تولید گاز خارج شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)