تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خودکفايی يا واردات بيشتر بنزين؟

در حالی که وزير نفت ايران سه‌شنبه گذشته از «خودکفایی» این کشور در تولید بنزین خبر داد و گفت ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شده است، آمارهای رسمی گمرک اين کشور واقعيت‌های ديگری را نشان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آمارهای رسمی گمرک ايران نشان می‌دهد در پنج ماهه نخست سال جاری بيش از سه ميليون تن بنزين وارد اين کشور شده است.


اين در حالی است که در پنج ماهه نخست سال گذشته بيش از يک ميليون و ۲۸۹ هزار تن بنزين وارد شده بود.

اين آمار نشان می‌دهد که واردات بنزين در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته بيش از ۱۳۵ درصد رشد داشته است.

واردات بنزين در پنج ماهه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته بيش از ۱۳۵ درصد رشد داشته است

آمار فوق همچنين نشان می‌دهد که ميزان واردات بنزين در مردادماه سال جاری از نظر وزن در مقايسه با مدت مشابه سال ۸۸ به ميزان هزار و ۶۶۲ درصد رشد داشته است. اين افزايش به دليل واردات بيش از يک ميليون و ۷۱ هزار تن بنزين در اين ماه بوده در حالی که اين رقم در مردادماه سال گذشته معادل ۶۰ هزار تن بود.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه ۱۶ شهريورماه از «خودکفایی» این کشور در تولید بنزین خبر داد و افزود که ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

میرکاظمی میزان تولید روزانه بنزین در ایران را بیش از ٦٦ میلیون لیتر و تولید پیشین بنزین در ایران را ٤٤ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود که برای تأمین مصرف داخلی نیاز به واردات روزانه ٢٠ میلیون لیتر بنزین از خارج از کشور بوده است.

وزير نفت جمهوری اسلامی ايران با اشاره به آنچه که «شیطنت برخی از قدرت‌های غربی، تحریم‌ها و افزایش قیمت فروش بنزین» نامید، افزود: «از ٢٠ روز پیش تاکنون در واحدها طرح افزایش تولید بنزین شروع شد که سرانجام توانستیم در هفته اخیر روزانه ٦٦/٥ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.»

در ادامه اظهارات وزير نفت ايران، روز گذشته خبرگزاری مهر اعلام کرد که ايران نه تنها در بنزين که در گازوئيل نيز خودکفا شده است.

اين خبرگزاری نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در پی تشدید تحریم‌ها طرحی ضربتی را اجرایی کرد که به‌دنبال آن علاوه بر بنزین در تولید گازوئیل هم خودکفا شد.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز سوم مردادماه گذشته با اشاره به تحریم بنزین گفته بود که:‌ «می‌گویند که بنزین را تحریم می‌کنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جایگزین می‌کنیم. همه‌ کارها را انجام داده‌ایم و کلیدش آماده و در دست ما است.»

در حال حاضر در ایران پنج طرح بنزين‌سازی در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، تبریز، آبادان و اصفهان در حال اجرا است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

chetore ke tahrik ha mordad eemal shode va tu mordad in meghdar benzin vared shode?
Mordad ke har ruz khabar miresid ke folan sherkat ham saderat e benzin be iran ra tahrim karde??

-- بدون نام ، Sep 10, 2010

!!!!!!!!!دولت دروغگو و خالی بند!!!!!!

-- karim ، Sep 10, 2010

agar shoma dar modat 20 rooz movafagh shode ke niaz benzin ra bartaraf konied va dar tamam in salha mobaderat be kharid benzin mikardied ghatan shoma khaen hastied be mamlekat ke ta be hal in kar ra anjam nadade eid.va bayad shoma ra be hamin jorm dar dadgah mohakeme kard.

-- fred ، Sep 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)