تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی یکی از کوهنوردان آمریکایی در ایران

یک تن از سه کوهنورد آمریکایی زندانی شده در ایران، شنبه، بیستم شهریور، آزاد خواهد شد.

این موضوع را یکی از مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی به خبرگزاری رویترز گفته است. هنوز جزییات بیشتری در اینباره در دست نیست.


بازداشت سارا شرود، شین باور و جاشوا فاتال در هشتم مرداد ۱۳۸۸ در منطقه مرزی ایران و عراق توسط مقام‌های جمهوری اسلامی صورت گرفت.

این سه کوهنورد به گفته مقام‌های ایرانی به شکلی «غیرقانونی» و برای «جاسوسی» وارد ایران شده‌اند اما خانواده‌‌ی آنها از «ورود اشتباهی» سخن می‌گویند و یکی از خود کوهنوردان، اساساً منکر ورود به خاک ایران شده است.

چندی پیش، یکی از دوستان این سه آمریکایی که در کردستان عراق همراه آنها بوده در گفتگویی با رادیو زمانه از بابت سلامتی سارا شدیداً ابراز نگرانی کرده بود و از دولت ایران خواسته بود که «بر پایه شفقت در اسلام» دوستان او را آزاد کنند.

شان مکسفل در همان گفتگو افزود: «بر پایه آنچه مجله Nation منتشر کرده و همچنین صحبت‌های شین، من فکر نمی‌کنم که دوستانم اصلاً وارد خاک ایران شده باشند. به نظر من، مقام‌های ایرانی، زمانی که آنها را با لباس غربی در نزدیکی مرز دیدند دستگیرشان کردند به فکر اینکه شاید به درد بخورند، بعداً متوجه شدند چه کسانی را گرفته‌اند ولی نمی‌دانسته‌اند باید با آنها چه کنند. فکر می‌کردند اگر بخواهند آنها را به راحتی آزاد کنند، کوچک می‌شوند.»

در آذر ماه ۱۳۸۸ حدود هشتاد شخصیت جهانی و نهاد حقوق بشر، در نامه‌ای به رییس جمهور ایران، خواستار آزادی این کوهنوردان شدند. از سویی دیگر، برخی از مقام‌های ایالات متحده، اقدام جمهوری اسلامی را با گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ مقایسه کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

.چی شدتاحالا که جاسوس بود؟!!!!!!

-- Hamid ، Sep 9, 2010

میخوان افکار عمومی را از سکینه آشتیانی منحرف کنند

-- سجاد ، Sep 10, 2010

این خانم نباید ازادی خود را بدون ازاد شدن دو نفر بی گناه دیگر قبول کند و ان را با تف توی صورتشان پرت کند. احتمالاً هم همین کار را خواهد کرد.

-- ک ، Sep 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)