تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

عصای آیت‌الله
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « آیا آیت‌الله موفق خواهد شد؟» در مورد نقش محوری آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ایجاد وحدت بین جناح‌های سیاسی ایران است.

در این سرمقاله آمده‌است: «آیت‌الله مهدوی کنی را ریش سفید یا پدر معنوی جناح اصولگرایان قلمداد کرده‌اند. جناحی که خود پرو بال‌های تازه رویانده که هر یک به سمتی گاه در تضاد با هم، فروهشته‌اند. بر انتهای بال چپ آن احمدی‌نژاد و یاران‌اش و در منتهی‌الیه سمت راست‌اش هاشمی و همسویان وی قرار گرفته‌اند. آن یکی سودای حذف و نابودی این دارد و این یکی آرزوی ناکامی آن.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «واقعیت این است که نه احمدی‌نژاد برای حرف منتقدان هم جناح‌اش تره‌ای خرد می‌کند و نه این حرف و حدیث‌ها راه به جایی می‌برند.»

نویسنده سرمقاله ابتکار افزوده است: «هر روز که می‌گذرد نه تنها آتش جنگ فروکش نمی‌کند بلکه با سخنی و رفتاری دوباره مشتعل می‌گردد. همین که جرقه سخنان مشایی کم سو شود، باز موضوع دیگری از راه می‌رسد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «اکثر نخبگان سیاسی اصولگرا معتقدند که باید پادرمیانی کرد و نباید دست روی دست گذاشت. برای پادرمیانی و میانجی‌گری هم بهترین گزینه را آیت‌الله مهدوی کنی می‌دانند (که) هر بار که عصای خود را برداشته تا به میانجی آید، گروهی ساز مخالف زدند. آیا عصای آیت‌الله می‌تواند مرکب رام نشدنی قدرت را مهار کند؟ این آرزویی است که همه دارند.»

متن کامل سرمقاله

مسیر بازگشت‌ناپذیر؟
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «گام بلند ترکیه» در مورد رفراندوم قانون اساسی ترکیه است.

در این سرمقاله آمده است: «رفراندوم قانون اساسی ترکیه در حالی امروز در سراسر ترکیه برگزار می‌شود که از هم اکنون انتظار می‌رود اکثریت قاطع شهروندان این کشور به این تغییرات رای مثبت بدهند و به این ترتیب سریال پیروزی‌های متوالی حزب عدالت و توسعه در مقابل رقبای مختلف خود در صحنه سیاسی ترکیه ادامه پیدا کند.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «روندی که در پشتوانه خود پیروزی در دو دور انتخابات پارلمانی و نیز دو دور انتخابات شوراها و شهرداری‌های این کشور را دارد و با پیروزی اخیر انتظار می‌رود؛ اسلام‌گرایان ترک راهی را بگشایند که ترکیه را در مسیری بازگشت‌ناپذیر در راستای توسعه سریع و نیز دموکراسی تثبیت شده و نهادینه قرار می‌دهد.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز افزوده: «روند توسعه و دموکراسی در ترکیه نوین همواره در خطر دائمی انقطاع قرار داشته است، انقطاعی که عامل اصلی آن ارتش حامی ارزش‌های لائیک بوده است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «حزب عدالت و توسعه اردوغان که خود از درون حزب اسلام‌گرای رفاه اربکان بیرون آمد و کوشید تعادلی میان اسلام‌گرایی و واقعیت سیاسی ترکیه ایجاد کند؛ اندک اندک می‌رود که این روند دائما تکرارشونده را متوقف سازد. در این میان تردیدی وجود ندارد که که ارتش و گروه‌های لائیک صحنه سیاسی ترکیه مخالف این مسیر هستند و چنان که در اخبار آمده است از حامیان خود خواسته‌اند تا یا در رفراندوم شرکت نکنند یا رای منفی به تغییرات بدهند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «چهار نکته درباره مساله هسته‌ای»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «شیپورهای جنگ»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آیا بازسازی ١١ سپتامبر امكان دارد؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)