تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«٥٠٠ اعدام مخفیانه در مشهد در یک سال»

یک زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای از اجرای ٥٠٠ «اعدام مخفیانه» در زندان وکیل‌آباد مشهد در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارس تارنمای میزان‌خبر، در این نامه که نام نویسنده آن فاش نشده، به اعدام «٢٥٠ نفر از تیرماه ١٣٨٨ تا فروردین ١٣٨٩» اشاره شده است.


این منبع همچنین نوشته که در مرداد ماه گذشته، چهار بار در زندان وکیل‌آباد مشهد «اعدام گروهی و دسته‌جمعی» انجام شده است. نویسنده این نامه آمار هر بار اعدام دسته‌جمعی را بین ٦٠ تا ٧٠ نفر اعلام کرده است.

در این نامه همچنین گفته شده که زندانیان اعدامی به بند ٦/١ که زیر نظر «حفاظت اطلاعات زندان» است، منتقل می‌شوند تا پس از «غسل»، اعدام شوند.

قوه قضاییه ایران درباره ماجرای اعدام‌های «گروهی» در مشهد واکنشی نشان نداده و سکوت کرده است

نخستین بار تارنمای «ندای سبز آزادی» از پایگاه‌های خبری مخالفان دولت ایران، مرداد ٨٩ خبر داده بود که ٧٠ نفر در مشهد به طور «ناگهانی» اعدام شده‌اند.

به نوشته ندای سبز آزادی، اتهام اعدام‌شدگان عمدتا مواد مخدر بوده است.

همچنین احمد قابل، پژوهشگر دینی در ایران، سوم شهریورماه جاری در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران تایید کرد که در ١٧٠روزی که در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی بوده، از طریق سربازان زندان متوجه شده که ٥٠ نفر در این زندان اعدام شده‌اند.

قابل روز ٢١ خرداد ٨٩ با سپردن وثیقه ٥٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. او ٢٩ آذر ٨٨ در حالی که قصد داشت برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت‌الله حسین‌علی منتظری به قم برود، بازداشت شده بود.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، هفته گذشته در واکنش به انتشار خبر «اعدام‌های دسته‌جمعی در مشهد»، «نگرانی عمیق خود را از وضعیت مبهم اعدام ها» اعلام کرد و خواهان «اطلاع رسانی شفاف درباره اعدام‌های گسترده در زندان وکیل آباد» شد.

همچنین فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران هفتم شهریور جاری با صدور بیانیه‌ای اعدام‌های «گروهی و مخفی» در زندان وکیل آباد مشهد را محکوم کردند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند به مجازات اعدام به عنوان «ابزار سرکوب مخالفان حکومت و ایجاد وحشت نزد مردم» پایان دهند.

بنا بر این بیانیه «ماهیت گروهی بودن» این اعدام‌ها که به صورت «مخفی» در مورد آن تصمیم گیری می‌شود، «به طور کاملاً آشکار» نقض قوانین بین‌المللی است.

قوه قضاییه ایران درباره ماجرای اعدام‌های «گروهی» در مشهد واکنشی نشان نداده و سکوت کرده است.

ایران بالاترین آمار اعدام در جهان را پس از چین به خود اختصاص داده‌است. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۹ بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بنا بر همین گزارش از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال آمار اعدام در ایران افزایش پیدا کرده‌ است.

قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ایران در پی دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فاجعه بیش ازاین هاست. این تکرار قتل عامها، غارتها، اسیر کردن زن و مرد وکودک در زمان حمله عربها است

-- شهروند درجه سه ، Sep 9, 2010

نخیر، شهروند درجه سه، این ربطی به عربهای بدبخت نداره که هیچ خیلی هم ایرانی است. نسل کشی در ایران اسطوره ای و قهرمان بازی است. رستم ایرانی بود عرب یا مغول که نبود وقتی پسر خودش سهراب را به خاطر ایران کشت! ملاها ایرانی اند و دارند نسل کشی میکنند. تغصیر این و اون نیندازیم و فکری به حال اینده ایران عقب مونده کنیم.

-- sara ، Sep 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)