تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نهادسازی یا مدیریت عقلانی؟
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «چه سود از نهادسازی» می‌گوید که حل مشکلات کنونی ایران در گروی مدیریت عقلانی در تصمیم‌گیری‌ها است.

در این سرمقاله آمده‌است: «مسائل و مشکلات جامعه با نهادسازی‌ها و اضافه شدن یک نهاد به نهادهای کشور حل نمی‌شود زیرا حل مشکلات کشور در گرو تدبیر و به کارگیری مدیریت عقلانی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشوری است و تا زمانی که این نکته مهم مورد توجه مدیران قرار نگیرد، مشکلات موجود حل نمی‌شود.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «در شرایط موجود برخی برای حل موقتی مسائل به دنبال ایجاد یک نهاد در کنار نهادهای موجود کشور برمی‌آیند که نه تنها مشکلی حل نمی‌کند بلکه مشکلات موجود را افزون می‌کند که در نهایت دستاوردی برای کشور به همراه ندارد.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «حل این مشکلات در کشور نه در گرو نهادسازی در کشور، بلکه ایجاد فضای باز رسانه‌ای در کشور می‌باشد. اگر این فضا در کشور به وجود آید تمام نهادهای موجود وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند و دیگر نیازی به تدوین نهادهای جدید در کشور نیست تا بخواهند از حجم مشکلات موجود بکاهند.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «اگر این فضا نهادینه‌تر شود، کارها مطابق قانون انجام می‌شود و در صورت هر گونه کوتاهی و نادیده گرفتن قانون، رسانه‌ها آن را پوشش داده و برای اجتناب از این موضوع مراقب عملکرد خود و اتخاذ هر گونه تصمیم‌گیری غلط و نادرست هستند.»

متن کامل سرمقاله

کاهش و افزایش نرخ ارز
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «حکایت گرانی کالاهای ایرانی و ارزانی کالاهای چینی» در مورد سیاست ارزی ایران و چین و مقایسه آن‌ها با یکدیگر است.

در این سرمقاله آمده است: «یکی از سوالاتی که ایرانی‌ها از خود می‌پرسند، این است که چرا کالاهای چینی این قدر ارزان و کالاهای مشابه ایرانی این قدر گران تمام می‌شود. در پاسخ باید گفت که البته عوامل متعددی در این داستان نقش دارند اما قطعاً بخش مهمی از این داستان به سیاست دولت‌های ایران و چین در مدیریت نرخ ارز برمی‌گردد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «سیاست ارزی دولت ایران درست در نقطه مقابل سیاست ارزی دولت چین قرار دارد. دولت چین به طور مداوم درآمدهای ارزی چین را انباشت می‌كند و از تزریق آن به بازار ارز خودداری می‌كند تا جلوی کاهش نرخ ارز (تقویت ارزش یوآن) را بگیرد. در نقطه مقابل سیاست چین، دولت ایران نه تنها تلاشی برای بالا بردن نرخ ارز ندارد، بلکه در جهت معکوس قدم برمی‌دارد و با تزریق درآمدهای ارزی حاصل از نفت به بازار ارز تلاش می‌كند تا جلوی افزایش نرخ ارز (کاهش ارزش ریال) را بگیرد.»

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد افزوده: «چین نرخ ارز خود را نسبت به دلار بالا نگه داشته است و ایران نرخ ارز خود را نسبت به دلار پایین نگه داشته است. کنار هم قرار گرفتن این دو سیاست موجب شده است که کالاهای چینی در ایران بسیار ارزان‌تر از کالاهای مشابه ایرانی عرضه شوند.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «فرض کنید قیمت یک کالای چینی در ایران در حال حاضر برابر ٥٠ هزار تومان است. اکنون اگر چین، ارزش یوآن در مقابل دلار را ٥٠ درصد افزایش دهد (کاهش نرخ ارز) و ایران نیز ارزش ریال در برابر دلار را ٥٠ درصد کاهش دهد (افزایش نرخ ارز)، آنگاه قیمت همان کالای چینی در ایران دو برابر شده و به ١٠٠ هزار تومان افزایش خواهد یافت. این مثال ساده، اهمیت سیاست ارزی را به خوبی روشن می‌كند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این جهاد شدنی است»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مدیریت منابع مالی بهبود فضای كسب و كار»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)