تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد عبدالله نوری از برخورد نکردن با لباس شخصی‌ها

عبدالله نوری، وزیر کشور ایران در دولت محمد خاتمی که به دیدار مهدی کروبی یکی از رهبران مخالف دولت رفته بود، گفت که حکومت ایران «چرا برای کنترل و برخورد با نیروهای لباس شخصی و خودسر اقدامی انجام نمی‌دهد.»

به گزارش تارنمای کلمه، نوری در بازدید از خانه مهدی کروبی که هفته گذشته مورد حمله نیروهای «بسیجی و لباس شخصی» قرار گرفت، گفت:‌ «چنین حوادث تلخ و تکان دهنده‌ای را قبل از انقلاب هم به یاد ندارم که به تعبیر متولیان امور، عده‌ای خودسر مجال بیابند طی چند شبانه روز در محله‌ای از پایتخت که نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی حضور دارند، دست به چنین رفتاری بزنند.»


عبدالله نوری افزود: ‌«چگونه است در شب‌های قدر برای کنترل جلسات محدود و حتی خانگی توسط منتقدین، نیروی امنیتی و انتظامی گسیل می‌شود ولی برای کنترل و برخورد با نیروهای لباس شخصی و به اصطلاح خودسر اقدامی مشاهده نمی‌شود؟»

وزیر کشور دولت محمد خاتمی در دیدار با کروبی به طرح این پرسش پرداخت که «آیا منتقدین هم به اندازه نیروهای به اصطلاح خودسر می‌توانند در یک تجمع مسالمت‌آمیز اعتراض خود را نسبت به عملکرد همین نیروها بیان کنند یا چون خودسر نیستند باید سرکوب شوند؟»

به گفته عبدالله نوری با اعمال رفتار خشن، تهدید و ارعاب از سوی حکومت، مواضع منتقدان تغییر نمی‌کند

نوری افزود: ‌«این بود مدینه فاضله‌ای که نویدش داده می‌شد و این همان حکومت عدل علوی است که با این رفتارها به جهانیان معرفی می‌شود؟»

به گفته عبدالله نوری «اگر حاکمیت واقعا مخالف این حرکت‌های غیر انسانی است، باید با آن برخورد کند تا به همکاری و همنوایی با مهاجمان متهم نشود.»

نوری افزود: «با چه بیان و گفتاری می‌توان حکومت را قانع کرد که بسیاری از منتقدان اگر بیش از آن‌ها دلسوز این آب و خاک و دین و آیین نباشند، کمتر ازآن‌ها نیستند ولی مثل حکومت فکر نمی‌کنند و صلاح و فساد حکومت را به گونه‌ای دیگر می‌دانند و این هم جرم نیست.»

به گفته عبدالله نوری با اعمال رفتار خشن، تهدید و ارعاب از سوی حکومت، مواضع منتقدان تغییر نمی‌کند.

او افزود:‌ «آیا حکومت معتقد است باید در ١٥ ماه گذشته این همه هزینه داده می‌شد و یا خودشان هم در خلوت خود به این نتیجه رسیده‌اند که می‌شد با هزینه‌ای به مراتب کمتر به نتایجی به مراتب بهتر در جهت منافع ملی، آسایش، رفاه و خواست مردم دست یافت.»

هفته گذشته چندین بار منزل مهدی کروبی یکی از رهبران مخالفان دولت ایران مورد حمله لباس شخصی‌ها قرار گرفت. در شیراز نیز لباس شخصی‌ها به مسجد قبا که محل برگزاری نماز و سخنرانی آیت‌الله علی محمد دستغیب از مراجع تقلید مخالف دولت است، حمله کردند.

میرحسین موسوی یکی از رهبران مخالفان دولت، حملات پی‌درپی به منزل مهدی کروبی را «بهترين نشان خوف اقتدارگرايان از جنبش مردمی و نيز بهترين دليل برای ابزاری شدن همه شعارها و مراسم و مناسک اسلامی و انقلاب» خواند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز ١٢ شهریور اعلام کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران مسئول «حمله و خشونت علیه مخالفان حکومت» است.

همچنین سپاه محمد رسول‌الله تهران ١٤ شهریور در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که «مسببان تجمع و تيرانداری مقابل منزل کروبی افرادی خودسر و کاملأ بی‌ارتباط با بسيج و سپاه هستند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لباس شخصی‌های بسیج و سپاه که با حمایت نیروی انتظامی و سپاه در پیرامون خانه آقای کروبی اجتماع کرده بودند، گاهی با خواندن قرآن و عزاداری خود را مشغول می‌کردند و گاهی با عربده کشی و شعاردادن ارتش‌های دنیا را می‌ترساندند: "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد. ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد." این اراذل و اوباش اسلامی شیشه‌ها و در و پنجره‌های خانه آقای مهدی کروبی و همسایه‌های وی را خرد کردند، آسیب‌های زیادی به آن خانه‌ها وارد کردند و آسایش و آرامش را از خانواده آقای کروبی و همسایه‌های آنان سلب کردند. اینها واکنش خامنه‌ای بود به نامه سرگشاده همسر مهدی کروبی به وی و نیز کوششی برای ممانعت از شرکت مهدی کروبی در تظاهرات موسوم به روز قدس.

آقای مهدی کروبی برای حفظ جان و مال مردم، از هواداران خود خواست تا برای پشتیبانی و دفاع از وی به سوی خانه وی نیایند. ایستادگی شجاعانه مهدی کروبی در برابر نیروهای لباس شخصی بسیج و سپاه و طرفداران خامنه‌ای و احمدی‌نژاد، اعتبار وی را بیش از پیش افزایش داد. افشاگری های شجاعانه، پیگیری و پایمردی آقای مهدی کروبی نشان داد که آزادیخواهانی که از چند سال پیش به اینسو از وی حمایت کرده‌اند انتخاب درستی انجام داده‌اند. نکته قابل توجه آنست که نه تنها روحانیان دولتی که دیر یا زود خود نیز از گردونه قدرت جمهوری اسلامی به بیرون پرتاب خواهند شد، بلکه خیل عظیم روحانیان ریز و درشتی که از خامنه‌ای و حکومت جمهوری اسلامی عمیقاً ناراضی هستند نیز همچنان سکوت کرده‌اند و هیچ اظهارنظری در مورد این اقدامات شرم آور بسیج و لباس شخصی‌ها نکرده‌اند.

-- رمضان ، Sep 7, 2010

آقای نوری! شما که خوب میدانید اینها مأمورحکومت ورهبری هستند، نه خودسر. چه کسی باآنها برخورد کند؟!

-- شهروند درجه سه ، Sep 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)