تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت شدگان در آمستردام تروريست نبودند

مقامات آمريکايی اعلام کردند که دو مرد اهل يمن که روز دوشنبه در فرودگاه آمستردام بازداشت شدند قصد عمليات تروريستی نداشتند.

به گزارش تارنمای روزنامه نيويورک تايمز، وسايل موجود در چمدان دو مظنون يمنی و تغيير مسير هوايی آن‌ها از ايالات متحده به يمن، نشانه‌ای از شرکت در عمليات تروريستی از سوی اين دو نفر نيست.


دو فرد اهل يمن که سال‌ها به شکل قانونی در آمريکا زندگی می‌کنند، روز دوشنبه در فرودگاه آمستردام بازداشت شدند. گمان می‌رفت که اين دو قصد انجام يک عمليات تروريستی را دارند.

با اين حال دو فرد مزبور امروز را نيز تحت بازجويی قرار دارند. مقامات هلند تا روز پنج‌شنبه در مورد اين که آن‌ها دادگاهی خواهند شد يا نه اظهار نظر خواهند کرد.

بر اساس گزار‌ش‌های منتشر شده در آمريکا اکنون بيش‌تر به نظر می‌رسد که اين دو نفر آزاد شوند.

وزارت امنيت داخلی آمريکا از غروب سه‌شنبه متوجه اين ترديدها شد

نيروهای امنيتی آمريکا روز دوشنبه متوجه شدند چمدان‌های مشکوک اين دو مسافر ۴۸ و ۳۷ ساله يمنی در يک هواپيما از شيکاگو به واشنگتن ارسال شده‌اند در حالی که هر دوی آن‌ها با هواپيمای ديگری به آمستردام پرواز کرده ‌بودند.

رسانه‌های آمريکا توضيح ساده‌ای در باره اين موضوع منتشر کرده‌اند. آن‌ها نوشته‌اند که دو نفر يمنی که از مسيرهای مختلف به شيکاگو رفته بودند به دليل تاخير در پرواز خود، هواپيمای عازم به واشنگتن را از دست می‌دهند. آن‌ها قرار بود از واشنگتن به دوبی و از آن‌جا به صنعا، پايتخت يمن پرواز کنند. به همين خاطر از طريق شرکت هوايی يونايتد ايرلاينز به آمستردام می‌روند تا از آن‌جا به يمن پرواز کنند.

وسايل «مشکوک» موجود در چمدان فرد ۴۸ ساله يمنی نيز که توسط بازرسی فرودگاه در آمريکا کشف شد؛ ظاهرا هديه‌هايی برای افراد مختلف در يمن بوده‌اند.

ماموران آمريکايی اين وسايل را که شامل چندين چاقو و تلفن‌های دستی پيچيده شده در نوارهای چسب و تلفنی که به يک ظرف پلاستيکی چسبانده شده بود را نشانه‌هايی از يک بمب‌گذاری و عمليات تروريستی پنداشته بودند.

فرد مزبور هفت هزار دلار پول نقد نيز با خود به‌همراه داشت که گمان می‌رود اين مبلغ نيز طبق سنت يمنی‌های مهاجر برای اعضای خانواده برده می‌شد.

نيويورک تايمز نوشت: «اف‌بی‌آی اين مورد را بررسی کرد و هيچ دليلی برای قصد انجام يک عمليات تروريستی نيافت.»

يک مامور امنيتی آمريکا که نخواست نام‌اش فاش شود به اين روزنامه گفت: «به نظر عجيب و غير عادی می‌رسد اما اين موضوع به عمليات تروريستی ربطی نداشت.»

وزارت امنيت داخلی آمريکا از غروب سه‌شنبه متوجه اين ترديدها شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)