تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«عراق هم اکنون مستقل است»

نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت: «عراق هم اکنون کشوری مستقل است»، این اظهارات به دنبال اعلام پایان عملیات جنگی نیروهای آمریکایی در این کشور صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوری مالکی گفت نیروهای عراقی از این پس در برابر شورشیان قرار خواهند گرفت.


جو بایدن، معاون نخست وزیر آمریکا دوشنبه شب بدون اعلام قبلی وارد بغداد شد تا در مراسم پایان عملیات جنگی آمریکا در عراق شرکت کند.

در همین حال در آمریکا، باراک اوباما، رئيس جمهوری اين کشور گفت که هنوز کارهای زیادی در زمینه حفظ امنیت عراق باقی مانده و این یک پیروزی قاطع است.

وی همچنین افزود که نبردهای سختی در افغانستان در پیش است.

۵۰ هزار نفر از نيروهای ارتش آمریکا در این کشور باقی می‌مانند تا درصورت درخواست ارتش عراق در عملیات جنگی در این کشور شرکت کنند

روز گذشته نوری مالکی نخست وزیر عراق در سخنرانی‌ای که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: «عراق اکنون کشوری مستقل است و حاکمیت خویش را بازیافته است.»

در حالی که در هفته‌های گذشته عملیات تروریستی منجر به افزایش تلفات غیر نظامی شده بود، باراک اوباما اخیرا در یک مصاحبه با شبکه تلويزيونی ان‌بی‌سی گفته بود که کاهش این عملیات نشانگر آن است که دولت عراق می‌تواند کنترل اوضاع را به دست گیرد.

آخرین یگان‌های رزمی ارتش آمریکا دو هفته پیش خاک عراق را پس از حدود هفت سال ترک کردند و امروز رسما پایان عملیات جنگی ارتش آمریکا اعلام شد.

با این حال ۵۰ هزار نفر از نيروهای ارتش آمریکا در این کشور باقی می‌مانند تا درصورت درخواست ارتش عراق در عملیات جنگی در این کشور شرکت کنند.

از زمان اشغال عراق توسط ارتش آمریکا ده‌ها هزار عراقی در جریان خشونت‌های بین سنی‌ها و شیعیان و نیز عملیات جنگی کشته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)