تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ادامه خشونت‌های مرگبار در افغانستان

در چهار رويداد جداگانه هفت سرباز آمريکايی، سه کارمند دادگاه کابل و سه کارمند يک موسسه امدادرسانی بين‌المللی در مناطق مختلف افغانستان کشته شدند.

بر پايه اطلاعيه آيساف يا نيروهای کمک به تامين امنيت افغانستان تحت فرماندهی ناتو، اين سربازان بر اثر دو انفجار جداگانه بمب کنار جاده‌ای در جنوب افغانستان کشته شده‌اند.


با مرگ اين هفت سرباز آمريکايی شمار نظاميان اين کشور که طی سه روز گذشته در افغانستان کشته شده‌اند به ۱۴ تن رسيد.

پيش از اين يک نهاد بين‌المللی موسوم به iCasualties، از افزايش تلفات نظاميان خارجی در نيمه اول سال جاری ميلادی خبر داده بود.

با مرگ اين هفت سرباز آمريکايی شمار نظاميان اين کشور که طی سه روز گذشته در افغانستان کشته شده‌اند به ۱۴ تن رسيد

بر اساس اطلاعات اين نهاد، در اين مدت بيش‌تر از ۲۰۰۰ نظامی خارجی کشته شده‌اند که آمريکا با ۱۲۲۶ کشته، بريتانيا با ۳۳۱ کشته و کانادا با ۱۵۱ کشته به ترتيب بيش‌ترين تلفات را از آغاز اين نبرد در سال ۲۰۰۱ داشته‌اند.

اين جنگ در اکتبر ۲۰۰۱ ميلادی برعليه حکومت طالبان آغاز شد و در اين سال ۱۲ نظامی خارجی کشته شدند که با گذشت هر سال و افزايش تحرکات شورشيان، شمار تلفات نيروهای خارجی نيز رو به افزايش نهاده است.

همزمان با اين، شبه نظاميان طالبان خودروهای حامل کارمندان دادگاه کابل را صبح سه‌شنبه در شهرک «موسهی» کابل مورد حمله قرار دادند که طی آن دست کم سه سرنشين خودروها کشته و ۱۲ تن ديگر مجروح شدند.

در رويدادی ديگر برخورد خودروی حامل کارمندان موسسه بين المللی« آکسفام» با بمب دست‌ساز کنار جاده در شهرک «شهر بزرگ» ولايت بدخشان در شمال افغانستان، سه کارمند اين موسسه کشته و دو کارمند ديگر مجروح شدند.

گفته می‌شود که موسسه آکسفام از ۱۵ سال پيش تا کنون در بخش‌های تهيه آب آشاميدنی بهداشتی و کشاورزی در بدخشان فعاليت دارد.

در حال حاضر ۱۲۰هزار نظامی از ۴۶ کشور تحت فرماندهی ژنرال آمريکايی، ديويد پتريوس درگير نبرد با شورشيان در افغانستان هستند اما به‌رغم آن خشونت‌ها همچنان در اين کشور رو به افزايش است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)