تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

یک پنجم جمعیت فعال کشور بیکار است

برآوردهای اخیر کارشناسان اقتصادی نشان می‏دهد که از هر پنج نفر در جمعیت فعال کشور، یک نفر بیکار است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در حالی که مرکز آمار ایران جمعیت فعال کشور در بهار گذشته را بیش از بیست و چهار میلیون نفر اعلام کرده است، هم اکنون از این میزان، نزدیک به پنج میلیون نفر رسما «بیکار» محسوب می‏شوند.


به این ترتیب نرخ بیکاری در کشور به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر یعنی ١٨ درصد رسیده است. این برآوردها نشان دهنده افزایش نرخ بیکاری در کشور، در چهار سال گذشته بوده که هم به میزان جمعیت فعال کشور افزوده شده و هم تعداد مشاغل ایجاد شده کم‌تر بوده است.

جمعیت فعال به جمعیتی گفته می‌شود که به صورت بالقوه توانایی کار کردن را دارند. در سال‌های اخیر این جمعیت در ایران معمولا به جمعیت بالاتر از ده سال تا سن بازنشستگی اطلاق میی‌شود.

براساس تعاریف مرکز آمار ایران چنانچه فردی حتی یک ساعت در روز کار کند نیز شاغل به شمار می‌رود، اعم از این که درآمد حاصل از آن سبب تامین زندگی وی بشود یا خیر.

نرخ بیکاری زنان حداقل دو برابر مردان است

از سوی دیگر مرکز آمار ایران میانگین بیکاری جمعیت فعال جوان کشور را نزدیک به سی درصد اعلام کرده است، به عبارت دیگر تقریبا از هر سه نفر جوان، یک نفر بیکار محسوب می‏شود.

این آمار در حالی ارائه شده است که براساس برآوردها ایران با هفتاد و پنج درصد جمعیت جوان زیر سی و پنج سال جوان‌ترین ترکیب جمعیتی جهان را داراست.

خبرگزاری کار ایران در این گزارش همچنین از قول کارشناسان اقتصادی نوشته است که غلبه بر مشکل بیکاری نیازمند رشد اقتصادی بالاتر از هشت درصد است اما شاخص رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر هیچگاه از مرز پنج درصد بالاتر نرفته است و این میزان را نیز مرهون افزایش قیمت نفت بوده است.

در همین حال به نوشته روزنامه همشهری، نرخ بیکاری برای زنان حداقل دو برابر مردان است یعنی در حالی که میانگین نرخ بیکاری برای زنان بالای پانزده سال بیش از ٢۵ درصد است این میزان برای مردان حدود یازده درصد است که تبعیض جنسی در زمینه اشتغال را برملا می‏سازد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این کارشناسان کی هستند و چطور این آمار را به دست آورده اند؟ آیا ممکن است کمی با دقت و با ذکر درست ماخذها با تاریخ انتشار بنویسید، بلکه اگر لازم شد برای کار تحقیقاتی به آنها رجوع کنیم. ممنون

-- آذر ، Aug 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)