تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
کروبی:

«ثابت می‌کنيم تقلب در انتخابات فراگير بود»

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت ايران در اظهارات اخير خود ضمن تاکيد بر «تقلب فراگير» در آخرين انتخابات رياست جمهوری در ايران، از شکايت ۷ نفر از اصلاح‌طلبان پشتيبانی کرد.

به گزارش تارنمای سحام‌نيوز، مهدی کروبی در ديدار با جوانان اصلاح‌طلب بار ديگر به موضوع دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران پرداخت.


وی گفت: «اتهامی که به ما نسبت می‌دهند اين است که شکست خورده‌ايد و ماجراجويی می‌کنيد اما مطالبی وجود دارد که می‌گوييم حق با ماست.»

مهدی کروبی بار ديگر بر «ناعادلانه بودن انتخابات» تاکيد کرد و افزود: «ما می‌گوييم نه تنها تقلب شده و در حد يکی دوميليون نبوده که فراگير بوده و از قبل، سرنوشت انتخابات تعيين شده بود.»

وی گفت: «برای اين مساله ادله کافی داريم و در همان مناظره‌ای که درخواست‌اش را داريم بيان خواهيم کرد و همه مسائل روشن خواهد شد.»

وی نظارت شورای نگهبان در انتخابات و هيات نظارت بر انتخابات را «بی‌طرفانه» ندانست و دست شورای نگهبان را «آلوده خيانت به رای مردم» خواند.

مهدی کروبی در حال تهيه و تدوين مجموعه‌ای است که در آن به تجزيه و تحليل انتخابات برگزار شده در طی ۲۰ سال گذشته می‌پردازد

کروبی در اين رابطه افزود: «در صورتی که شورای نگهبان بی‌طرف است چرا يک جلسه يا مناظره رودررو برگزار نمی‌کنند. من درخواست می‌کنم يک جلسه بگذراند؛ هر کجا که می‌خواهند دانشگاه ، مسجد ، صدا و سيما و در اين جلسه نمايندگانی از حاکميت (هم نظارت و هم اجرا) حاضر باشند تا در اين جلسه ثابت کنيم که نه تنها تقلب شده که کاملا مهندسی شده و سرنوشت‌اش از قبل تعيين شده بوده است.»

وی درخواست حضور «خبرنگاران مستقل» برای انتشار گزارش اين مناظره را نيز مطرح کرد.

کروبی با اشاره به شکايت‌نامه ۷ تن از اصلاح‌طلبان از مقامات نظامی کشور به دليل «دخالت در انتخابات»، از آن‌ها پشتيبانی کرد و خواستار رسيدگی به آن شد و در همين حال پرسيد: «آيا با بگير و ببند و بازگرداندن آن‌ها به زندان مساله حل می‌شود؟ همين بازگرداندن به زندان خود يک عکس‌العمل است.»

۷ عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، ۱۷ مرداد ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضاييه ايران و محمدکاظم بهرامی، رئيس سازمان قضايی نيروهای مسلح، نسبت به «دخالت غيرقانونی» يک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ اعلام جرم کرده بودند.

پس از اين شکايت چند تن از آنان که تازه از زندان به مرخصی آمده بودند بار ديگر به زندان فراخوانده شدند.

کروبی در پايان سخنان خود از تهيه و تدوين مجموعه‌ای که به تجزيه و تحليل انتخابات برگزار شده در طی ۲۰ سال گذشته می‌پردازد خبر داد.

در مورد اين مجموعه، مهدی کروبی گفت: «نشان خواهم داد که چگونه از ۲۰ سال گذشته و بعد از فوت حضرت امام تحرکاتی شروع شد برای سرکوب جريانی خاص که امروز به اين‌جا کشيده شده و به اوج خود رسيده است.»

وی افزود: «بحثی که من در آينده مطرح خواهم کرد فقط برای نقد طرف مقابل نيست که چه بسا اشکالاتی در بعضی انتخابات به حوزه اصلاح‌طلبان هم باشد.»

اين نخستين بار نيست که مهدی کروبی در باره «تقلب» در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری سخن می‌گويد. اين سخنان در حالی بيان می‌شود که آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران در نماز جمعه ۲۹ خرداد ماه ۱۳۸۸ «تقلب در انتخابات» را ادعای «دشمنان» حکومت ايران خواند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)