تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نرخ ارز ابزاری برای کنترل تورم؟

سرمقاله امروز روزنامه دنيای اقتصاد با عنوان «نرخ ارز ابزاری برای کنترل تورم؟» در باره مسائل تثبيت نرخ ارز در ايران است.

در اين سرمقاله می‌خوانيم: «شايد جای بسی شگفتی باشد وقتی بانک مرکزی ابزار نرخ ارز را برای تاثيرگذاری بر تجارت خارجی در دست دارد به دولت توصيه کند که حجم وارداتش را کاهش دهد.»

اين سرمقاله می‌افزايد: « پرسش ‌اينجا است که وقتی خود بانک مرکزی می‌داند و دريافته است که اقتصاد‌ ايران امروز به جای آنکه درآمد نفتی را تبديل به سرمايه کند آن را مبدل به کالای نهايی مصرفی کرده و انجام ‌اين فرآيند نه نياز به اقتصاد خواندن دارد و نه برنامه‌ريزی، چرا وارد گود نمی‌شود و حداقل اگر ارزش پول ملی را به عنوان يک سياست راهبردی برای توسعه کاهش نمی‌دهد، ارزش واقعی آن را حفظ کند. آخر کجای متون اقتصادی توصيه شده و کجای دنيا ارزش اسمی ‌ارز را تثبيت می‌کنند؟»

سرمقاله می‌افزايد: «وقتی يک سياست‌گذار سخن از تثبيت نرخ ارز می‌زند، منظور نرخ واقعی ارز است و البته برای فلان کشوری که تورمش در حد و مرز تورم جهانی است دو مفهوم نرخ ارز اسمی ‌و واقعی يکی است و نياز به اشاره نيست؛ اما در ‌ايران اگر به هر دليلی سياست‌گذاران ما به دنبال تثبيت نرخ ارز هستند بايد در هر دوره، نرخ اسمی‌ ارز را نسبت به تورم داخلی و خارجی تعديل کنند.»

سرمقاله نويس دنيای اقتصاد می‌نويسد: «در واقع بحث ما ‌اينجا ‌اين است که حتی اگر نظر سياست‌گذاران را مبنی بر تثبيت نرخ ارز بپذيريم، آن‌ها خود بايد به نظر خويش متعهد باشند و نرخ ارز را نسبت به تورم تعديل کنند. تثبيت اسمی ‌ارز هر چه باشد، نامش سياست اقتصادی نيست؛ اما چرا ‌اين تعهد وجود ندارد؟»

متن کامل سرمقاله

کارآمدی و اقتدار نظام

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «کارآمدی و اقتدار نظام» نوشته است: «دولت نهم و دهم از دل يک رقابت جدی و نفس‌گير که نوعی تحکيم جمهوريت بود پديد آمد. رئيس جمهور در هر دو انتخابات با آرايی چشمگير و قابل قبول انتخاب شد. اين در حالی بود که رئيس جمهور خود را پايبندترين فرد به اصول و به ارزش های انقلاب، امام و رهبری معرفی کرده بود. فاصله دولت و ملت در دولت‌های نهم و دهم به حداقل کاهش يافت لذا دولت توانست گام‌های بلندی در تثبيت اقتدار ملی بر دارد.»

سرمقاله‌نويس رسالت می‌نويسد: «در گونه‌شناسی آرای رئيس دولت در انتخابات دهم به يک شگفتی می رسيم و آن اينکه هر چه از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و محروم می‌رويم رای رئيس دولت ملموس‌تر و بيش‌تر است دولت نهم و دهم در پاسخ به اخم و تهديد آمريکا و قدرت‌های جهانی ذره‌ای کوتاه نيامد و ديپلماسی تهاجمی را در دستور کار خود قرار داد.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: « امروز رئيس دولت ايران يک چهره برجسته و مورد احترام در نگاه ملت‌های جهان است و هر جا که می‌رود مورد استقبال قرار می‌گيرد. او به‌حق شجاعت و جسارت ملت ايران را در مجامع جهانی نمايندگی کرد و ثمرات آن را امروز در عقب‌نشينی قدرت‌های جهانی در برابر انقلاب لمس می‌کنيم.»

در بخش ديگری از اين سرمقاله می‌خوانيم: «نظام و دولت هيچ‌گاه طی سه دهه گذشته به اين درجه از کارآمدی و اقتدار نبوده است بدخواهان با سياه‌نمايی می‌خواهند کارآمدی نظام را ضعيف جلوه دهند. اما اين نيرنگ و فريب هيچ‌گاه نتوانسته است برحقيقت کارآمدی و اقتدار نظام، دولت و مردم سرپوش بگذارد. »

متن کامل سرمقاله

ساير مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «فرار به جلو راه‌ حل نيست»

سرمقاله امروز کيهان با عنوان «وحدت به روايت علی (ع)»

سرمقاله امروز خراسان با عنوان «مسلمانيم آيا؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)