تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دادخواهی مادر ندا آقاسلطان از مجامع جهانی

هاجر رستمی، مادر ندا آقاسلطان، خواستار پيداکردن قاتل دخترش توسط مجامع بين‌المللی از جمله دادگاه لاهه و سازمان های حقوق بشری شد.

به گزارش تارنمای کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، مادر ندا آقاسلطان، دختر جوانی که در جريان يکی از تجمعات پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته به ضرب گلوله کشته شد؛ اعلام کرد که از پی‌گيری‌های خانواده برای يافتن قاتل دخترش به نتيجه‌ای نرسيده است.


ندا آقاسلطان ـ عکس از کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران

هاجر رستمی گفت: «هيچ حرفی ندارم به دولت بزنم، تمام اين مدت سکوت کردم، فقط از دنيا می‌خواهم به داد من برسند و قاتل ندا را پيدا کنند.»

مادر ندا آقاسلطان از «رفتار توام با احترام» مسئولان سخن گفت و در همين حال از «تلاش گسترده برای تحريف واقعيت مرگ دخترش» گلايه کرد.

«هيچ حرفی ندارم به دولت بزنم، تمام اين مدت سکوت کردم، فقط از دنيا می‌خواهم به داد من برسند و قاتل ندا را پيدا کنند»

وی فيلم‌های پخش شده از صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، اظهارات برخی مقامات مسئول، همچون امام جمعه‌ها و عزت‌الله ضرغامی، رئيس صدا و سيما را از جمله اين تلاش‌ها دانست.

هاجر رستمی در اين باره گفت: «تا به حال سه بار فيلم درست کردند، هر بار حرف قبلی خودشان را نقض کردند، ولی تا آن جايی که من مادر ندا هستم، می‌دانم، او برای تظاهرات بيرون رفته بود و به دست نيروهای خودشان کشته شده است، غير از اين چيز ديگری نمی‌تواند باشد.»

وی با تاکيد بر اين که چنين برنامه‌هايی برای آن است که «بگويند مملکت آزادی داريم... در صورتی که اصلا چنين چيزی نيست»، افزود: «هيچ کس اين دروغ‌ها را باور نکرده، نه مردم ايران نه مردم جهان.»

مادر ندا آقاسلطان در باره شکايت قانونی از اين برنامه‌ها گفت: «‌وقتی در روز روشن ندا را زدند کشتند من شکايت کردم به هيچ جايی هم تا حالا نرسيدم، بيايم در مورد فيلم شکايت کنم؟ به کی شکايت کنم؟»

هاجر رستمی اعلام کرد که مسئولان حکومتی ايران از ساختن فيلمی در مورد قتل ندا آقاسلطان به وی خبر داده و گفته بودند که «ندا را ما نکشتيم و در اين فيلم می‌خواهيم بگوييم ندا را چه کسی کشته است.»

به گفته وی آن‌ها گفته‌اند فيلم خودکشی ندا که از تلويزيون ايران پخش شد را «ما نساخته‌ايم» و می‌خواهيم اين بار در فيلمی قاتل ندا را که «يک خانم است» معرفی کنيم.

هاجر رستمی در ادامه افزود: «با ساختن اين فيلم ها آبروی خودشان را بيش‌تر بردند.»

مادر ندا آقاسلطان از «فشار ماموران امنيتی» برای ضبط مصاحبه تلويزيونی با خانواده آقاسلطان سخن گفت و اضافه کرد: «گفتم من قاتل ندا را می‌شناسم و به همين دليل در صدا و سيمای شما هيچ وقت نمی‌آيم... صدا و سيمايی که رئيس‌اش آقای ضرغامی باشد که گفته است؛ ندا هنرپيشه بوده، فيلم بازی کرده و چشم‌هايش را به آن حالت در آورده، من در چنين صدا و سيمايی نمی‌آيم.»

هاجر رستمی تماس با کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران را موقعيتی دانست تا از اين طريق درخواست خود از سازمان‌های جهانی و دادگاه لاهه را برای شناسايی قاتل فرزندش اعلام کند.

ندا آقاسلطان متولد ۳ بهمن۱۳۶۱، يکی از کشته شدگان وقايع پس از انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری ايران، روز شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در محله اميرآباد به ضرب گلوله کشته شد و تاکنون هيچ کس مسئوليت قتل وی را بر عهده نگرفته است.

طی ماه‌های پس از قتل وی، صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران و برخی مقامات دولتی در چندين نوبت، روايت های مختلفی از مرگ وی ارائه داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا حالا ؟

-- بدون نام ، Aug 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)