تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۷۰ کولی از فرانسه به رومانی بازگشتند

دولت فرانسه با وجود انتقادات شديد، اولين گروه از ۷۰۰ کولی وابسته به قوم روما را به رومانی بازگرداند. برای بالا بردن انگيزه بازگشت اين کولی‌ها، فرانسه به هر فرد تا ۳۰۰ يورو پرداخت می‌کند.

به گزارش رويترز، پليس مرزی رومانی اعلام کرد که حداقل ۷۰ تن از کولی‌های اهل اين کشور روز پنجشنبه از شهرهای پاريس و ليون به بخارست بازگشتند.


مديافاکس، خبرگزاری رومانی گزارش داد که تقريبا تمامی کولی‌هايی که از شهر ليون بازگشته بودند گفته‌اند که به‌زودی به فرانسه بازخواهند گشت.

افراد بازگشته، به نقاط مختلف رومانی، از جمله بخارست و اطراف آن عازم شده‌اند.

نهادهای مدافع حقوق بشر و سياست‌مداران مخالف، رفتار دولت فرانسه با کولی‌ها را محکوم کرده‌اند.

نخستين گروه بازگشته به رومانی، با پروازی از پاريس رسيده بودند. تا اواسط ماه سپتامبر آينده کشور رومانی در مجموع در انتظار ورود ۳۷۱ کولی خواهد بود که به گفته مقامات فرانسه در برابر دريافت مبلغی اقدام به ترک فرانسه کرده‌اند. تا پايان ماه می‌بايست اين عمليات خاتمه يابد.

دولت فرانسه همچنان تاکيد دارد که ترک اين کشور توسط کولی‌ها «داوطلبانه» بوده است اما بر اساس اظهارات کولی‌ها، برخی از آنان «مجبور» به ترک فرانسه شده‌اند.

نيکلا سرکوزی رئيس جمهوری فرانسه پس از درگيری‌هايی که ماه گذشته ميان پليس فرانسه و مهاجرين در دو شهر اين کشور روی داد، دستور بسته‌شدن نزديک به ۳۰۰ محله کولی‌ها را صادر کرد.

به هر کولی‌ای که با ترک کشور فرانسه موافقت کند ۳۰۰ يورو پرداخت می‌شود و علاوه بر آن هر فرزند نيز ۱۰۰ يورو دريافت می‌کند.

برخی از کسانی که به رومانی بازگشته‌اند اعلام کرده‌اند که پولی از مقامات فرانسه دريافت نکرده‌اند.

نهادهای مدافع حقوق بشر و سياست‌مداران مخالف، رفتار دولت فرانسه با کولی‌ها را محکوم کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که اکثر اين کولی‌ها اهل کشورهای رومانی و بلغارستان هستند و در نتيجه شهروندان اتحاديه اروپا به‌شمار می‌روند.

ترايان باسسکو، رئيس جمهوری رومانی نيز همين موضوع را مطرح نمود و از اتحاديه اروپا تقاضا کرد، برنامه‌ای برای جذب اقليت‌ها به تصويب برساند. او گفت: «آن‌چه در فرانسه می‌گذرد، نشان می‌دهد که ما در سطح اروپا به برنامه واحدی برای جذب اقليت‌های قومی نياز داريم.»

از آغاز سال جاری ميلادی صدها کولی با ۲۵ پرواز از فرانسه اخراج شده‌اند. سال گذشته فرانسه حدود ۱۰ هزار کولی را به کشورهای رومانی و بلغارستان عودت داده بود، که گفته می‌شود دو سوم آن‌ها دوباره به فرانسه بازگشته‌اند.

بر اساس تخمين مراکز آماری، در سطح جهان ۱۲ ميليون کولی وجود دارد که اکثر آن‌ها در اروپا زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)