تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سه زندانی سیاسی در ایران آزاد شدند

محمدرضا جلایی‌پور، علی عرب‌مازار و محبوبه کرمی که در جریان موج بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، بازداشت شده بودند، شامگاه چهارشنبه ٢٧ مرداد ٨٩ با قرار وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.

تارنماهای مخالفان دولت ایران گزارش داده‌اند که آقای جلایی‌پور، سخنگوی پویش حمایت از میرحسین موسوی که ٢٤ خردادماه گذشته برای دومین بار در یک سال گذشته بازداشت شده بود، پس از ٦٦ روز با وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شده است.


او پیش‌تر ٢٧ خرداد ٨٨ هنگامی که قصد داشت به همراه فاطمه شمس، همسرش از ایران خارج شود، بازداشت شد. آقای جلایی‌پور پس از ٨٨ روز حبس در سلول انفرادی ٢١ شهریور ٨٨ از زندان آزاد شده بود.

قوه قضاییه ایران اتهام محمدرضا جلایی‌پور را اعلام نکرده است.

آقای نوری‌زاد با انتشار مطلبی در تارنمای شخصی‌اش احتمال داده که به اتهام «محاربه» ممکن است به «دم‌تیغ» سپرده شود

علی عرب‌مازار از مشاوران میرحسین موسوی نیز که هفتم دی ١٣٨٨ بازداشت شده بود، پس از حدود ٩ ماه با قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی آزاد شده است.

همچنین محبوبه کرمی از فعالان مدنی در ایران که ١١ اسفند ٨٨ بازداشت شده بود، با قرار وثیقه ٥٠٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

در همین حال از ایران خبر می‌رسد که محمدجواد مظفر، نائب رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان توسط شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران همچنین رسول بداغی، عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها محکوم شده است.

همچنین حامد امیدی، دانشجوی دانشگاه علامه که از شش ماه پیش در زندان به سر می‌برد، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس محکوم شده است.

در همین حال محمد نوری‌زاد، روزنامه نگار و فیلم‌ساز ایرانی که سوم تیر ٨٩ به مرخصی آمده بود، دیروز به زندان اوین فراخوانده شد.

او شامگاه گذشته در تارنمای شخصی‌اش نوشت که: «مرا به کجا خواهند برد در زندان اوین؟ نمی‌دانم مرا به کجا خواهند برد. انتظار پذیرایی ندارم. انتظار رفتار و برخورد خوب ندارم. ممکن است مرا بزنند، بدجوری.»

آقای نوری‌زاد در این متن کوتاه احتمال داده که به اتهام «محاربه» ممکن است به «دم‌تیغ» سپرده شود.

احضار آقای نوری‌زاد پس از آن صورت گرفته که او یکشنبه ٢٤ مرداد، ششمین نامه سرگشاده‌اش را خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نوشت.

مخالفان دولت می‌گویند که احضار او به زندان به دلیل انتشار تازه‌ترین نامه‌اش خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای است. آقای نوری زاد در این نامه ابراز امیدواری کرده که آیت‌الله خامنه‌ای هم چون نلسون ماندلا «از منصب‌های کلیدی کشور کنار بکشد و راه را بر حاکمیت قانون هموار سازد.»

این روزنامه‌نگار فروردین ٨٩، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات» به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨، ده‌ها روزنامه نگار، فعال سیاسی و فعال حقوق بشر در ایران بازداشت و عمدتا به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)