تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«محکوميت بدرالسادات مفيدی را لغو کنيد»

روز گذشته کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران با انتشار اطلاعيه‌ای بر روی تارنمای خود از مقامات ايرانی خواست تا محکوميت بدرالسادات مفيدی، روزنامه‌نگار ايرانی را لغو کنند.

اين کميته در اطلاعيه خود آورده است که خانم مفيدی در گذشته دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران بود. اين نهاد در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) توسط روزنامه‌نگاران برجسته ايران بنيان گذاشته شد و در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) منحل گرديد.


اين نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، نوشته است که در سوم اوت، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران، خانم مفيدی را به شش سال حبس و ۵ سال محروميت از حرفه خبرنگاری محکوم کرده است.

بر اساس تحقيقات کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی و زندانيان سياسی در ايران، در طول سال گذشته در همين شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به احکام سنگين محکوم شده‌اند.

نايب رئيس اين کميته گفت: ما از حکم بدرالسادات مفيدی شگفت‌زده شديم

محمد شريف وکيل خانم مفيدی گفته که وی به جرم «تجمع و تبانی برای ارتکاب جرم و جنايت» و «تبليغ عليه حکومت» محکوم شده است.

رابرت مَهانی، نايب رئيس کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران در اين باره گفت: «ما از حکم بدرالسادات مفيدی شگفت‌زده شديم. اين حکم شاهد ديگری بر عزم تهران برای خاموش ساختن نشريات منتقد و مستقل است.»

وی ادامه داد: «ما مقامات ايران را فرامی‌خوانيم تا حکم زندان و ممنوعيت از روزنامه‌نگاری مفيدی را لغو کنند.»

تارنمای اين کميته آورده است که محمد شريف به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، که ارگانی غيردولتی در آمريکا است، گفته که اتهامات خانم مفيدی هيچ پايه قانونی ندارد. وی اشاره کرد که موکل‌اش مدير ارگانی با مجوز فعاليت قانونی بوده است.

محمد شريف گفت که وی قصد دارد تا درخواست تجديد نظر در رای دادگاه را ارائه دهد اما «نمی توان بيش از حد به حکم دادگاه تجديد نظر اميدوار بود.»

کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌افزايد در قوانين ايران متهم ۲۱ روز پس از صدور حکم حق درخواست تجديد نظر دارد.

اين کميته نوشته است خانم مفيدی در ۲۹ دسامبر (دی ماه) سال گذشته تنها پس از گذشت پنج روز از مصاحبه وی با بخش فارسی راديو دويچه‌وله، بازداشت گرديد. او سپس به زندان اوين، جايی که پس از انتخابات رياست جمهوری ايران ده‌ها روزنامه‌نگار ديگر در بازداشت به‌سر می‌بردند، منتقل گرديد.

بدرالسادات مفيدی در ماه ژوئن گذشته (خردادماه ۸۹) به طور موقت آزاد شد و در انتظار حکم قطعی خود است.

اين کميته در انتهای اطلاعيه خود آورده است که مطابق آخرين سرشماری اين نهاد در اول ژوئن امسال، به جز خانم مفيدی، ۳۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ايران زندانی هستند.

کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران جزو سازمان‌های غير دولتی و غير انتفاعی است که در سال ۱۹۸۱ تاسيس شده است. هدف اين کميته ترويج آزادی مطبوعات در سراسر جهان و دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جوانان ایرانی درزندانهای ارمنستان را دریابید
عده زیادی ازجوانان جویای کارایرانی مدتهاست که درزندانهای ارمنستان با مرگ دسته وپنجه نرم می کنند شورای عالی ایرانیان بجای آن همه بریز وبپاش ای کاش به فکر سرمایه های انسانی ایرانیان باشد نه فقط به فکر سرمایه مادی ایرانیان

-- جوانان ایرانی درزندانهای ارمنستان را دریابید ، Aug 19, 2010

سلام ، چرا این انجمن وقتی شعبه 26 برای مهدی تاجیک دانشجوی دانشگاه تهران و سعید نور محمدی عضو جبهه مشارکت 30 سال محرومیت صادر نمود هیچ بیانیه ای نداد. این قاضی شعبه 26 اینقدر احمق هست که در حکم تاجیک که خودتان هم منتشر نمودید وی را به مدت سی سال از اظهار نظر نیز محروم نموده بود چه برسد نویسندگی .... چون کوتاه آمدید و هیچ چیز نگفتید این قاضی نادان نیز برای خانم مفیدی نیز حکم 5 سال زد

-- nima ، Aug 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)