تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«توقيف نشريات و سرکوب روزنامه‌نگاران ادامه دارد»

سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرين بيانيه خود ادامه سياست توقيف مطبوعات و صدور احکام قضايی برای روزنامه‌نگاران در ايران را محکوم کرد.


بيانيه اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جهان، در رابطه با احکام توقيف روزنامه آسيا و لغو مجوز نشريه‌های سپيدار و پرستو و همچنين محکوميت بدرالسادات مفيدی، روزنامه‌نگار در ايران، منتشر شده است.


سه روز پيش محمدعلی رامين، دبير هيات نظارت بر مطبوعات ايران توقيف روزنامه آسيا را به دليل «انتشار عکس‌های خلاف عفت عمومی و تبليغ اسراف» اعلام کرد.

او همچنين دليل لغو مجوز دو نشريه سپيدار و پرستو را «انتشار عکس‌ها و مطالب خلاف عفت عمومی و پای‌بندنبودن به رسالت مطبوعاتی» عنوان کرد.

محمدعلی رامين گفت که پرونده روزنامه آسيا به مرجع قضايی نيز ارسال شده است.

«حکم بدرالسادات مفيدی عليه همه روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در ايران است»

بدرالسادت مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران نيز از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان قطعی و پنج سال محروميت از فعاليت مطبوعاتی محکوم شده است.

بدرالسادت مفيدی در تاريخ ٨ دی ماه ١٣٨٨ بازداشت و ١٧ خرداد ماه ١٣٨٩ با سپردن صد ميليون وثيقه به‌طور موقت آزاد شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود علت توقيف روزنامه آسيا را «انتشار مقالاتی در انتقاد از سياست اقتصادی دولت احمدی‌نژاد و دخالت قدرتمند سپاه پاسداران در اقتصاد ايران» ذکر کرده است.

اين سازمان تاکيد کرده از بدو تاسيس، اين سومين بار است که اين نشريه توقيف می‌شود و در طی اين مدت نيز چندين روزنامه‌نگار و همکار اين نشريه اقتصادی نيز بازداشت شده‌اند؛ از جمله ساقی باقری‌نيا و ايرج جمشيدی، مديرمسئول و سردبير اين روزنامه.

گزارشگران بدون مرز، علت لغو امتياز سپيدار، نشريه بسيج دانشجوی دانشگاه تهران و علوم پزشکی را «مقالاتی در انتقاد به اسفنديار رحيم‌مشايی، معاون جنجالی احمدی‌نژاد» و انتشار «مقالات و کاريکاتوری از يکی از نزديکان اکبر هاشمی رفسنجانی، در ارتباط با پرونده‌ پر سر و صدای دريافت رشوه از شرکت نروژی استات اويل» عنوان کرده و گفته است «به نظر می‌رسد لغو امتياز اين نشريه بيش‌تر به دليل تصفيه حساب‌های جناحی است.»


سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن ابراز تاسف از محکوميت بدرالسادات مفيدی، حکم وی را «عليه همه روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در ايران» ارزيابی کرد.

اين سازمان ضمن بيان اين‌که «از ٢٢ خرداد ١٣٨٨ تا امروز بيش از بيست نشريه در ايران توقيف و يا مجبور به توقف انتشار خود شده‌اند»، نوشته است که «سرکوب مطبوعات در ايران با شدت ادامه دارد و توقيف مطبوعات عملا به اقدامی روزمره برای دولت محمود احمدی‌نژاد تبدل شده است.»

اين سازمان مدافع آزادی مطبوعات پيش از اين در گزارش رده‌بندی آزادی مطبوعات خود نوشته بود: «ايران به دروازه سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات ترکمنستان (رده ١٧٣)، کره شمالی (رده ١٧٤) و اريتره (رده ١٧٤) که سال‌هاست آخرين رده جدول را به خود اختصاص داده‌اند، رسيده است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)