تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«پیشنهاد پناهندگی سکینه محمدی توطئه غرب است»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تقاضای لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل را برای دادن پناهندگی به سکینه محمدی‌آشتیانی، «توطئه غرب برای دخالت در روابط کشورها» توصیف کرده است.

آقای داسیلوا ١٠ مرداد جاری از محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران خواست تا اجازه دهد که کشورش به سکینه محمدی آشتیانی که با حکم سنگسار مواجه است «پناهندگی» دهد. اما ایران این پیشنهاد را نپذیرفت.


اجرای حکم سنگسار خانم محمدی به اتهام «زنای محصنه» (ارتباط جنسی زن همسردار با مردی دیگر) به دلیل اعتراض سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از سوی قوه قضاییه ایران متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای مهمان‌پرست افزوده که سخنان رئیس‌جمهور برزیل درباره خانم محمدی به دلیل «انسان‌دوستی و روابط نزديك‌اش با ایران» بیان شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که چون کشورهای غربی «نتوانسته‌اند فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کنند» و همچنین از بیانیه تهران که با حضور ایران، برزیل و ترکیه صادر شده، «ناراحت» هستند؛ «با ترفند می‌خواهند میان ایران و کشورهای مستقل اختلاف بیاندازند.»

اجرای حکم سنگسار خانم محمدی به اتهام «زنای محصنه» به دلیل اعتراض سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از سوی قوه قضاییه ایران متوقف شده است

ايران ارديبهشت ماه امسال با امضای توافق‌نامه تهران با حضور ترکيه و برزيل، آمادگی خود برای مبادله اورانيوم سه و نيم درصد غنی‌سازی شده با اورانيوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده به منظور استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران را اعلام کرد، با اين وجود شورای امنيت سازمان ملل ١٩ خردادماه گذشته تحریم‌های تازه‌ای را با صدور قطع‌نامه ١٩٢٩ عليه ايران تصويب نمود.

آمریکا و غرب می‌گویند که ایران در برنامه هسته‌ای خود دنبال «مقاصد نظامی» است اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این نشست مطبوعاتی افزوده که «اگر قرار باشد در جامعه بشری به كسانی كه جرم‌های بزرگ دارند، آزادی داده شود كه ديگر امنيتی باقی نمی‌ماند. اگر اين طور است ما هم می‌خواهيم شما قاتل‌هايتان را آزاد كنيد.»

خانم محمدی ‌آشتیانی شامگاه چهارشنبه ٢٠ مرداد ٨٩ با حضور در یک برنامه خبری در تلویزیون دولتی ایران اتهام مشارکت در قتل همسرش را پذیرفت و به محمد مصطفایی، یکی از وکلایش که به تازگی و پس از احتمال بازداشت‌اش به نروژ پناهنده شده، اعتراض کرد.

سازمان عفو بین‌الملل پس از پخش این برنامه خبری، با انتشار بیانیه‌ای سخنان سکینه محمدی ‌آشتیانی در تلویزیون دولتی ایران را «اعتراف ساختگی و تحت شکنجه» خواند.

محمدی ‌آشتیانی در حالی در تلویزیون ایران علیه خودش اعتراف کرده که روزنامه بريتانيايی گاردين، شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد ۸۹) مصاحبه‌ای را منتشر کرد که در آن خانم محمدی گفته بود: «مقامات ايرانی درباره جرم او دروغ می‌گويند و می‌خواهند او را مخفيانه اعدام کنند.»

آقای مهمان‌پرست در بخش دیگری از سخنانش گفته که هرگونه عملی علیه نیروگاه هسته‌ای بوشهر، «واکنش شدید» ایران را به دنبال خواهد داشت.

سرگئی نویکف، سخنگوی آژانس اتمی روسیه ٢٢ مرداد گفت که بارگذاری سوخت نیروگاه اتمی بوشهر ۲۱ اوت جاری (۳۰ مردادماه) انجام خواهد شد.

نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه اتمی ایران است و زمان‌ وعده داده شده برای راه‌اندازی آن تا کنون چندین بار به تعویق افتاده‌است.

عملیات احداث نیروگاه اتمی بوشهر سال ۱۳۵۵، در زمان محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران طی قراردادی با کشور آلمان آغاز شد. پس از انصراف آلمان از این پروژه در زمان جنگ ایران و عراق، روسیه مسئولیت احداث این نیروگاه را برعهده گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من نمیدانم آیا این کشور های خارجی که در موضوع خانم آشتیانی وارد شده اند میدانند که دارند رژیم مستبد و لج باز و یک دنده ج ا را به اعدام این خانم تحریک میکنند ؟ آیا وقتی در عربستان گردان میزنند یا در چین و کره شمالی اعدام میکنند این کشورها با همین فشار وارد میشوند ؟ این که دیگر قضیه اتمی نیست که با امنیت جهانی ارتباط داشته باشد . فشارها باید حقوقی و پنهان و غیر تبلیغاتی باشد . مثلا در مذاکرات و از طریق میانجی ها .

-- fesharaki ، Aug 17, 2010

اعترافات خانم سکینه آشتیانی زیر شکنجه گرفته شده است. خامنه ای با احکام ضد انسانی سنگسار و اعدام می خواهد جو ترس و وحشت را در جامعه مسلط سازد و سلطنت نماید. خامنه ای و عواملش حکم اعدام خانم فرح واضحان را بخاطر شرکت در قیام عاشورای پارسال صادر نموده اند بجرم آخوند ساخته محاربه. نباید در برابر این جنا یات و وحشیگریهای ولایت فقیه ساکت ماند.

-- مسعود ، Aug 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)