تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«اس ۳۰۰ برای ما موضوعيت ندارد»

سردار احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که سامانه موشک اس ۳۰۰ برای دولت ايران «موضوعيت ندارد.»

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) سردار احمد وحيدی در نشست خبری خود به‌مناسبت روز صنعت دفاعی در ايران، گفت: «در حال حاضر ساخت سامانه پدافندی با برد بلند را در داخل کشور در دستور کار داريم که انشاءالله متخصصان داخلی به زودی آن‌ها را توليد می‌کنند.»


قرارداد عرضه سامانه اس ۳۰۰ بين روسيه و ايران در ماه دسامبر ۲۰۰۵ امضا شده بود، اما روسيه تاکنون از تحويل آن به جمهوری اسلامی ايران خودداری کرده است.

سردار وحيدی افزود روسيه قبل از صدور قطعنامه جديد عليه ايران اعلام می‌کرد برای تحويل اين سامانه «فعلا مشکلی ندارد»، ولی پس از صدور قطع‌نامه «برخی از طرف روسيه حرف‌هايی زدند در حالی که خود روسيه هنوز موضع رسمی اعلام نکرده است.» وی گفت برخی از مقامات روس گفته‌اند که «منتظر اعلام نظر رئيس‌ جمهورشان هستند.»

سردار وحيدی: هر آن‌چه که نياز داشته‌باشيم خود در داخل می‌سازيم

وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران با بيان اين که «آمريکايی‌ها می‌خواهند بين روسيه و متحدان‌اش کارشکنی کنند» اعلام کرد «ما از مجاری قانونی اين موضوع را پی‌گيری می‌کنيم.»


وی تاکيد کرد «ما منتظر دريافت هيچ محصولی از خارج کشور نخواهيم بود و هرآن‌چه که نياز داشته‌باشيم خود در داخل می‌سازيم.»

در همين حال احمد وحيدی از رونمايی موشک‌های جديد وزارت دفاع ايران در روز صنايع دفاعی خبر داد و گفت: «موشک قيام با سوخت مايع و موشک فاتح با سوخت جامد بوده که يکی از اين موشک‌ها با برد کوتاه و ديگری با برد متوسط است.» وی توضيحات بيش‌تر در مورد ويژگی‌های ديگر اين موشک‌ها را به روز افتتاح موکل کرد.

سامانه ضد موشک اس ۳۰۰، يکی از سيستم‌های پيش‌رفته ضد موشک در جهان به‌شمار می‌رود که در هر شرايط آب و هوايی کاربرد نظامی دارد. اين سيستم موشکی که در دهه هفتاد ميلادی در اتحاد شوروی سابق طراحی و توليد شده برای دفاع از مجتمع‌های صنعتی، تاسيسات اداری حساس و مراکز مهم شهری در مقابل هجوم احتمالی موشکی از خارج در نظر گرفته شده بود.

موضوع تحويل سامانه موشک اس ۳۰۰ از سوی روسيه به ايران از زمان عقد قرارداد همواره از موارد چالش‌برانگيز ميان دو کشور بوده ‌است.

در اين مدت اظهارات ضدونقيضی از سوی مقامات روسيه منتشر شده است.

خردادماه گذشته ،سرگئی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، گفته بود تحريم‌های اخير شورای امنيت عليه ايران فروش موشک‌های پيش‌رفته اس ۳۰۰ را منع نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اين موضع روسيه را تاييد کرد ولی يادآور شد که قطع‌نامه شورای امنيت برای نخستين بار از دولت‌ها می‌خواهد که در انتقال تسليحات و تجهيزات نظامی ديگر به ايران احتياط و خويشتن‌داری کنند.

قطعنامه اخير شورای امنيت فروش ادوات سنگين نظامی از جمله سيستم‌های ضد هوايی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل را به ايران ممنوع کرده است.

به نظر می‌رسد اظهارات سردار احمد وحيدی نشانه‌ای از نااميدی مقامات ايران از تحويل نهايی موشک‌های اس ۳۰۰ توسط روسيه باشد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)