تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

افغنستان: بیش از دوهزار نفر تلفات نظامیان

يک نهاد بين‌المللی گفته‌است، از آغاز تهاجم نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به افغانستان، تا نيمه ماه جاری ميلادی، ۲۰۰۲ نظامی خارجی در ارتباط با اين جنگ کشته شده‌اند.

بر اساس آمار نهاد موسوم به iCasualties، آمريکا با ۱۲۲۶ کشته، بريتانيا با ۳۳۱ کشته و کانادا با ۱۵۱ کشته به ترتيب بيش‌ترين تلفات را از آغاز اين نبرد در سال ۲۰۰۱ تا نيمه ماه آگوست ۲۰۱۰ داشته‌اند.


اين جنگ در اکتبر ۲۰۰۱ ميلادی برعليه حکومت طالبان آغاز شد و در اين سال ۱۲ نظامی خارجی کشته شدند که با گذشت هر سال و افزايش تحرکات شورشيان، شمار تلفات نيروهای خارجی نيز رو به افزايش نهاد.

بر پايه اطلاعات اين نهاد، تلفات سربازان ائتلاف بين‌المللی در سال ۲۰۰۲ ميلادی ۶۹ تن، در سال ۲۰۰۳، ۵۷ تن، در سال ۲۰۰۴، ۶۰ تن، و در سال ۲۰۰۵، ۱۳۱ تن بوده‌اند.

آمريکا، بريتانيا و کانادا به ترتيب بيش‌ترين تلفات را داشته‌اند

از اين سال به بعد روند تلفات اين نيروها همچنان سير صعودی داشته‌است؛ چنانچه در سال ۲۰۰۶، ۱۹۱تن، در سال ۲۰۰۷، ۲۳۲ تن، در سال ۲۰۰۸، ۲۹۵ تن، در سال ۲۰۰۹، ۵۲۱ تن و در سال جاری ۴۳۴ نظامی بين‌المللی کشته شده‌اند.

تلفات غير نظاميان نيز در اين مدت همواره روبه افزايش نهاده‌است. بر اساس گزارش اخير سازمان ملل متحد تنها طی شش ماه گذشته بيش از ۱۲۰۰ غير نظامی کشته و ۱۹۹۷ نفر نيز مجروح شده‌اند.

در اين گزارش با اعلام افزايش ۵۳ درصد تلفات غيرنظاميان در مقايسه با زمان مشابه سال قبل، از شورشيان به‌عنوان مسئول ۷۶ درصد از اين تلفات نام برده شده‌است.

در حال حاضر ۱۲۰ هزار نظامی از ۴۶ کشور تحت فرماندهی ژنرال آمريکايی، ديويد پتريوس درگير جنگ با شورشيان درافغانستان هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)