تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«نشاط سیاسی و اجتماعی»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «الزامات نشاط سیاسی» در خصوص لزوم فراهم کردن زمینه فعالیت آزادانه سیاسی است.

در این سرمقاله آمده است: «نشاط سیاسی به معنی فعالیت سیاسی است. فعالیت و نشاط سیاسی در حالی می‌تواند در یك جامعه به درستی تحقق پیدا كند كه چندصدایی در آن جامعه وجود داشته باشد. وقتی چندصدایی وجود داشته باشد، نشاط سیاسی هم وجود خواهد داشت و در نتیجه در مورد هر موضوع نظرات مختلف مطرح می‌شود و دست‌اندركاران جامعه می‌توانند از بهترین دیدگاه‌ها استفاده كنند.»

سرمقاله افزوده: «گاهی برخی افراد فكر می‌كنند كه بحث‌های جدال‌انگیز سیاسی می‌تواند امنیت سیاسی را از كشور بگیرد در حالی كه این‌طور نیست. وقتی همه به اصول قانون اساسی پایبند هستند و تمام اصول كلی را قبول دارند ولی بر سر مسائلی اختلاف نظر دارند، این به معنی از بین رفتن آرامش سیاسی نیست. مثلا در مسائل انسانی، فرهنگی، سیاسی، بحث خانواده و حقوق شهروندی می‌توان دیدگاه‌های گوناگونی داشت؛ در حالی كه طرفین، قانون اساسی و نظام را قبول دارند ولی یك طرف می‌گوید فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند عامل رشد جامعه شود و طرف دیگر می‌گوید باید سفت و محكم برخورد كنیم كه ما مشابه این مساله را در مساله اخیر حجاب و عفاف شاهد بودیم.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «عده‌ای وقتی می‌خواهند مغالطه كنند می‌گویند بحث سیاسی عامل تشنج می‌شود؛ در حالی كه این‌طور نیست و چالش، فعالیت و نشاط سیاسی با ناامنی سیاسی برابر نیست. نشاط اجتماعی و نشاط سیاسی با یكدیگر ملازمه دارند، یعنی وقتی نشاط و امنیت اجتماعی وجود دارد، معلوم است كه نشاط سیاسی هم هست و بالعكس وقتی یكی از این دو وجود ندارد، دیگری هم دچار مشكل خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

جلوگیری از واردات خودرو
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «احيای بازار انحصاری خودرو» در خصوص وضعیت بازار خودرو و اختلاف وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی بر سر ورود یا ممنوعیت ورود خودرو به ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «خودرو و حمل ونقل در ايران طی سال‌های گذشته از موضوعات پرحاشيه بوده است. از واردات کاميون‌های چينی هوو که جان ايرانی‌ها را می‌گرفت تا جنگ و جدل بر سر تعرفه واردات خودرو، موضوع خودرو را گاه و بی‌گاه به نقل مباحث سياسی و اقتصادی تبديل کرده است. خودرو در ايران بر خلاف تمام دنيا داراي قيمتی گزاف است. در حالی که در کشورهای مختلف اتومبيل با هزينه کم عرضه می‌شود تا مشتريان به استفاده از خودروهای با تکنولوژی بالا و کم مصرف ترغيب شوند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «بازار خودرو چندی پيش شاهد رشد افزايش قيمت برخی خودروهای داخلی بود. در حالی که وزارت صنايع خبر از ادامه واردات طبق روال گذشته داد. وزارت بازرگانی خبر از ممنوعيت واردات خودرو داد تا اين موضوع امروز بين دو وزارت‌خانه نيمه معلق بماند. نکته جالب در ممنوعيت واردات خودرو اينجاست که در ٤ ماه گذشته نسبت به سال گذشته ٣٦ درصد رشد داشته است. اين نخستين بار نيست که در زمينه واردات کالا به ايران تصميماتی از اين دست گرفته می‌شود.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «ممانعت ار واردات خودرو به ايران تنها می‌تواند به شکل‌گيری بازار انحصاری خودرو که به هيچ کس پاسخ‌گو نيست، منتهی شود و در کنار اين موضوع دلال‌های مافيايی خودرو بيش از پيش سود خواهند برد.»

متن کامل سرمقاله

«خواننده‌ای در بغل BBC و VOA»
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «خارج از دستگاه رمضان» در خصوص پخش نشدن دعای ربنای محمدرضا شجریان از تلویزیون دولتی ایران است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«اینک که ماهیت محمدرضا شجریان تا حدود زیادی نمایان شد، اعتراض و اصرار عده‌ای برای پخش صدای وی در ماه مبارک رمضان و برای روزه‌داران سخنی طنز و البته به گزاف است. اصرار برای پخش صدای خواننده‌ای در بغل BBC و VOA خوابیده که به احساسات و علایق اکثریت مردم این سرزمین بی‌اعتناست، آن هم در ماه رمضان که ماه روزه‌داری همین قشر از مردم است، توهین به روزه‌داران نیز تلقی می‌شود.»

این سرمقاله افزوده: «وقتي اين خواننده خود به صراحت و در چندين نوبت خواستار عدم پخش صدايش از رسانه ملی می‌شود، آيا رسانه ملی نبايد با عدم پخش تمامی آثار او، شان و غرور ملت را مراعات و ارزش و جايگاه مردم را به وی گوشزد كند؟ خواننده‌ای كه تا اين حد تكبر می‌ورزد و رفتارش حاكی از بيگانگی با شان مردم است، آيا بايد جايگاهی در رسانه ملی داشته باشد؟»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «اقدام صدا و سیما در عدم پخش صدای این خواننده نیز تا حدودی قابل تقدیر است. ممانعت از پخش صدای یک اجنبی‌پرست در ضیافت‌الله هم احترام به عقاید و باورهای مذهبی مردم روزه‌دار و هم پاسخی است به غرور و تکبر این خواننده.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «جدال تاريخی يا دعوای سياسی؟»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اصول‌گرايان و آينده پيش رو»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نقد و نق»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چطور آن وقت ها که به صراحت می خواست صدایش پخش نشود،رسانه ملی به صراحت این صدا را خلاف میل صاحب آن پحش می کرد و حالا رسانه ملی تا این اندازه حرف گوش کن شده است؟!

-- بدون نام ، Aug 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)