تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«طرح دور از ذهن»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «مذاکره رودرروی اوباما و احمدی‌نژاد فعلا قابل تحقق نیست» می‌گوید که زیرساخت‌های مذاکره رودررو بین روسای‌جمهور ایران و آمریکا آماده نیست.

در این سرمقاله آمده است: «پشنهاد آقای احمدی نژاد درارتباط با انجام مذاکره رودررو و در فضای رسانه‌ای با باراک اوباما را می‌توانیم نمونه‌ای از ابتکارات دیپلماتیک دانست. اما تحقق این امر نیازمند زیرساخت‌هایی است که هنوز در روابط ایران و آمریکا انجام نگرفته است.»

سرمقاله افزوده: «هرگونه ابتکار دیپلماتیک نیازمند زمینه‌هایی است که طبعا تحقق آن می‌تواند فضای دیدار رهبران را در چارچوب مذاکرات سران فراهم کند. در وضعیتی که آمریکایی‌ها حتی حاضر نیستند سخنان مقامات ایرانی را در اجلاس‌های بین‌المللی بشنوند طبعا انجام مذاکره در چنین قالب و فرمی‌ کاری دور از ذهن است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «چنین ابتکارات دیپلماتیکی در فضایی که آمریکایی‌ها تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده اند، فشارهای بین‌المللی را علیه ایران تشدید کرده‌اند، موج ضد ایرانی در رسانه‌های‌شان گسترش داده‌اند و جلوه‌هایی از تهدید علیه ایران را در رسانه‌ها و افکار عمومی ‌بین‌المللی منعکس می‌کنند کار دور از ذهنی به نظر می‌رسد.»

متن کامل سرمقاله

«بی‌توجهی دولت به قانون»
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «کاهش ساعت کاری و چند نکته» به بررسی کاهش ساعت کار ادارات دولتی در ماه رمضان پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «امسال هم همانند سه، چهار سال اخير دولت ساعات کاری ماه رمضان را کاهش داده است. بنابراين کارمندان دولت بايد از ساعت ٩ صبح تا ١٤ در محل کار خود حاضر شوند و اين يعنی پنج ساعت حضور در محل کار که البته يک ساعت پايانی آن هم به دليل اقامه نماز جماعت و برنامه های جانبی آن، از آن پنج ساعت بايد کسر شود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «از منظر قانون طبق مصوبه سال ١٣٥٩ شورای انقلاب، ساعت کار برای کارگران و کارکنان دولت به طور يکسان و ٤٤ ساعت در هفته تعيين شده و تنظيم و تقسيم ساعت کار بر عهده دولت و واحدهاي توليدی گذاشته شده است. در حقيقت، تقسيم اين ٤٤ ساعت کار هفتگی بر عهده دولت است نه کاهش ساعت کار. اما مشخص نيست چرا دولتی که خود را قانون‌گراترين دولت پس از انقلاب می‌داند، نسبت به اين قانون بديهی بی‌توجهی نشان می‌دهد؟»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «اغلب مردم در مراجعه به ادارات دولتی به دليل مشکلاتی همچون پاسخ‌گو نبودن برخی ادارات يا ازدحام و شلوغي بيش از حد آن‌ها، در روزهای عادی سال هم از دريافت پاسخ در زمان کوتاه بی‌نصيب می‌مانند. حال تصور کنيد که وقتی ساعات کاری هم کاهش يابد چه اتفاقی برای مردم می‌افتد؟ مراجعه به سازمان‌هايی که مردم به منظور حل مشکلات‌شان نيازمند مراجعه به آن‌ها هستند، به روشنی اين مشکل را نشان می‌دهد.»

متن کامل سرمقاله

طرح «تورم‌زا»
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «طرح هدفمندکردن يارانه‌ها و ده‌ها سوال بی‌پاسخ» در خصوص پیامدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«هدفمندکردن يارانه‌ها که به جراحی اقتصادی معروف است و به قول دولت در اجرای عدالت می‌باشد، به اقرار همگان اين طرح تورم زا خواهد بود. اما اختلاف نظر در ميزان تورم است. مطابق ديدگاه‌های مختلف، تورم محتمل از ١٥ درصد تا ٣٥ درصد ذکر شده است. هنوز مشخص نيست که گزاره مورد نظر دولت کدام است. معلوم نيست دولت بر اساس تورم ١٥ درصد يا ٣٠ درصد در حال برنامه‌ريزی است. اگر پيش بينی‌ها غلط از آب در آيد و تدبير‌ها جواب‌گو نباشد، آن‌گاه نقض غرض حاصل می‌شود.»

این سرمقاله افزوده: «اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها، تنها در صورتی می‌تواند به سود فقرا باشد که سيستم توزيع يارانه نقدی کارآمدی بالا داشته باشد و اعتماد عمومی نسبت به اين کارآمدی به وجود آيد. بنابراين هر اتفاقی که اعتماد مذکور را مخدوش سازد، می‌تواند کليت اجرای طرح را با چالش جدی مواجه نمايد.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «دولت از ابتدا به صورت هدفمند و به منظور دريافت بازخور طرح، اقدام به اطلاع‌رسانی قطره چکانی دارد و در حقيقت اين فرايند تناقض‌نما و ابهام آفرين يک تاکتيک است که در دل طرح ديده شده است. لازمه اين نگاه اين است که برای مسئولان طرح همه چيز روشن مي‌باشد، زمان اجراء، نرخ پرداخت سرانه نقدی، ميزان تورم اجرای طرح که با اين وضع نبايد نگران بود و بلکه بايد به مهندسی طرح آفرين هم گفت. اما گمانه بدبينانه که مورد توجه بسياری از کارشناسان است، اينکه ابهام‌ها و تناقض گويی‌ها، ناشی از عدم اشراف مسئولان طرح به ابعاد و پيامدها می‌باشد اگر اين گمانه درست باشد، انتظار اين است که مسئولان دولت در اجراي پرريسک چنين طرح بزرگی با اين همه پرسش بی‌پاسخ، پا پس گيرند و اجازه دهند ابعاد طرح يک بار ديگر در فضای علمی و غير سياسی مورد کاوش قرار گيرد و اگر واقعيت‌های جامعه چنين اقتضايی داشت، آن‌گاه با شفافيت و صراحت هرچه بيشتر پا پيش گذارند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «ناكامی جديد برای ارتجاع عرب»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دکترين مقاومت»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پدافند غيرعامل قضايی»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «لزوم تشكيل مرجع آماری مستقل از دولت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)