تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
تا پايان سال جاری؛

احداث يک مرکز ديگر غنی‌سازی اورانيوم

علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران از ساخت يک مرکز ديگر غنی‌سازی اورانيوم تا پايان سال جاری يا اوايل سال آينده در اين کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، رئيس سازمان انرژی اتمی، پس از جلسه ديروز هيئت دولت، در همين رابطه گفت: «مکان‌يابی برای احداث ده مرکز ديگر غنی‌سازی اورانيوم در کشور به پايان رسيده‌است.»


محمود احمدی‌نژاد در بازديد از تاسيسات اتمی نطنز

وی افزود « ساخت يکی از اين مراکز تا پايان امسال يا اوايل سال آينده آغاز می‌شود.»


اين در حالی است که علی‌اکبر صالحی اسفندماه گذشته اعلام کرده‌بود ۲۰ مکان برای احداث سايت‌های غنی‌سازی جديد مکان‌يابی شده و احتمالاً در سال ۸۹ کار ساخت دو سايت غنی‌سازی جديد آغاز خواهد شد.

پس از مراکز غنی‌سازی نطنز و فردو در نزديکی شهر قم، اين سومين مرکز از اين گونه تاسيسات در ايران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ايران، اوائل آذرماه سال گذشته، در مصوبه‌ای سازمان انرژی اتمی را موظف ساخت که تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنی‌سازی اورانيوم و همچنين طراحی پنج سايت ديگر در مقياس تأسيسات هسته‌ای نطنز اقدام کند.

اين تصميم پس از تصويب قطع‌نامه ماه دسامبر شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل در محکوميت جمهوری اسلامی ايران به دليل «پنهان‌کاری در فعاليت‌های هسته‌ای» صادر شد.

پيش از اين، منابع آگاه از فعاليت‌های هسته‌ای ايران، گفته‌بودند که اين کشور به اندازه کافی اورانيوم برای تاسيسات خود در اختيار ندارد و با تحريم‌های جهانی، قادر به خريد اورانيوم از خارج نيز نيست.

در صورت احداث مرکز جديد غنی‌سازی اورانيوم؛ پس از مراکز غنی‌سازی نطنز و فردو در نزديکی شهر قم، اين سومين مرکز از اين گونه تاسيسات در ايران خواهد بود.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، هفته گذشته در واکنش به خبر راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر در نيمه دوم شهريورماه و با همکاری روسيه، اعلام کرد که «بهره‌برداری از اين نيروگاه نشان می‌دهد که ايران نيازی به پی‌گيری برنامه چالش‌برانگيز غنی‌سازی‌اش ندارد.»

در اين رابطه، بنا بر گزارش ايلنا، امروز رييس سازمان انرژی اتمی گفت: «روز ۳۰ مردادماه و با حضور کرينکو رييس سازمان انرژی اتمی روسيه، سوخت نيروگاه اتمی بوشهر از خارج از ساختمان اصلی به محل نگه‌داری سوخت‌های تازه در ساختمان اصلی منتقل می‌شود. »

صالحی با رد راه‌اندازی رسمی نيروگاه اتمی بوشهر طی روزهای آينده اظهار داشت: «راه‌اندازی زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت به قلب رآکتور منتقل شود.»

وی درباره گفت‌وگو با گروه وين در باره مبادله سوخت هسته‌ای نيز گفت: «طرف‌های مقابل در رسانه‌ها آمادگی خود را برای گفت‌وگو اعلام کرده‌اند، اما هنوز به صورت کتبی و رسمی، مطلبی دريافت نکرده‌ايم.»

جمهوری اسلامی ايران ارديبهشت ماه امسال با امضای توافق‌نامه تهران با حضور ترکيه و برزيل، آمادگی خود را برای مبادله اورانيوم سه و نيم درصد غنی‌سازی شده با اورانيوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده به منظور استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران اعلام کرد، با اين وجود شورای امنيت سازمان ملل قطع‌نامه جديد تحريم را عليه ايران تصويب نمود.

موضوع برنامه غنی‌سازی‌ در برنامه هسته‌ای ايران در سال‌های اخير همواره مورد مناقشه جهانی بوده‌ و طی آن تا کنون چهار قطعنامه از سوی شورای امنيت سازمان ملل در تحريم جمهوری اسلامی ايران تصويب شده‌است.

تحريم‌های اخير به صورت گسترده‌‌ای از سوی ايالات متحده آمريکا، اروپا و حتی برخی از کشورهای حامی ايران از جمله برزيل پشتيبانی شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)