تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد متکی از نیروهای خارجی در افغانستان

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که در همایش بین‌المللی کابل سخن می‌گفت ضمن انتقاد از حضور نیروهای خارجی در افغانستان و گفت: «نیروهای خارجی کمکی به افغانستان نکرده‌اند.»

همایش بین‌المللی کابل بامداد امروز و با سخنرانی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی در سخنان خود گفت که علی رغم حضور ٩ ساله نیروهای خارجی در افغانستان «وضعیت امنیت بهبود پیدا نکرده، تروریسم تشدید شده و تولید مواد مخدر افزایش یافته است.»

وزیر خارجه ایران در صحبت‌های خود گفت: «اكنون دیگر همه به این باور ما رسیده‌اند كه راه حل مسأله افغانستان را نباید در برخورد نظامی جست‌وجو كرد.»

متکی همچنین گفت: «حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه تنها به مردم این کشور کمک نکرده که به مشکلات آن‌ها افزوده است.»

هم‌اکنون شمار نیروهای بین‌المللی در افغانستان نزدیک به ١٤٠ هزار نفر اعلام شده است.

او اعلام کرد که برای بازسازی زیرساخت‌های افغانستان و بومی شدن سیاست و امنیت باید «پاسخ مناسب» پیدا کرد.

منوچهر متکی گفت: علی رغم حضور ٩ ساله نیروهای خارجی در افغانستان اما وضعیت امنیت بهبود پیدا نکرده، تروریسم تشدید شده و تولید مواد مخدر افزایش یافته است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌كه جمهوری اسلامی ایران از «افغانیزه» كردن امور و «فرآیند دولت‌سازی» در افغانستان همواره حمایت می‌كند، تصریح كرد كه ایران «اعتقاد» دارد این مهم با حمایت جامعه بین‌المللی به سرانجام خواهد رسید.

وی همچنین پیشنهادات جمهوری اسلامی برای حل مشکلات افغانستان را نیز ارائه کرد که «خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان» و «محور قرارگرفتن قانون اساسی» از آن جمله‌اند.

انتقادات متکی از نیروهای خارجی سبب شد که مسئولان نشست به او تذکر دهند که از موضوع بحث خارج نشود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، اندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو و نمایندگان نزدیک به ٧٠ کشور و نیز سازمان بین‌المللی در این نشست حضور داشتند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب آقای متکی درست میگوید! نیروهای خارحی بروند بیرون, طالبان برگردد سرکارش, بن لادن برگردد سر پستش و همه خوب و خوش و خرم کنار هم با چند تا 9/11 دیگر زندگی کنند.

-- مش لادن ، Jul 20, 2010

متکی: علی رغم حضور ٩ ساله نیروهای خارجی در افغانستان «وضعیت امنیت بهبود پیدا نکرده است.»! حاج منوچ، علی رغم حضور ٣١ ساله حکومت و نظام اسلامی، وضعیت امنیت شهروندان ایرانی روز به روز بدتر شده است و فحشا، فساد و مصرف مواد مخدر بیداد می کند. و این وضعیت را، مزدوران فاسدی هم چون تو به وجود آورده اند. تو شرم نمی کنی که از «محور قرار گرفتن قانون اساسی» در افغانستان صحبت می کنی!؟ ننگ و شرم و نکبت تاریخ بر شما فریبکاران و دلالان دین باد.
«پاسخ مناسب»


-- Pasokh ، Jul 20, 2010

متکی‌ خودش را به اون راه می‌زنه ، ما همه میدونیم که آمریکا و جهان غرب در افغانستان و عراق و در خاور میانه‌ بدنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند . و متکی‌ باید بداند که این کشورها خیلی‌ خوشحال و خشنود از وجود جمهوری اسلامی و انسانهای نادانی مثل احمدی‌نژاد هستند. اینها از این هدیه آسمانی بیشترین استفاده را میبرند. احمدی‌نژاد دیروز یک حرف راست زد . اوگفت آمریکا از بمب اتم نمیترسد ، حقا که راست گفتی‌ ، آمریکا نه از شما میترسد و نه از کسی‌ دیگر ، اینها دارند از استراژی ایجاد ترس و فروش سلاح بیشترین و بهترین سود را میبرند. و اگر روزی هم بخواهند ریشه شما را در عرضه چند هفته میکنند.

-- haji ، Jul 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)