تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تامین امنیت توسط افغان‌ها در سال ٢٠١٤

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان در پایان نشست بین‌المللی کابل متعهد شد که کشورش تا سال ٢٠١٤ خودش مسئولیت تامین امنیت را بر عهده بگیرد.

کرزای گفت که افغانستان تا آن زمان با ناتو و سایر کشورها برای حفظ امنیت همکاری خواهد کرد تا شرایط برای انتقال این مسئولیت مهیا شود.


به گزارش شبکه سی. ان. ان، کرزای همچنین تضمین داد که نیروهای نظامی کشورش تا سال ٢٠١٤ به آن سطح استعداد رزمی و ظرفیت برسند که افغانستان خودش بتواند مسئولیت حفقظ امنیت را برعهده بگیرد.

او با بیان این‌که این یک وظیفه ملی است که باید انجام پذیرد، ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌المللی افغانستان را برای رسیدن به این امر یاری کند.

در این کنفرانس نمایندگان بیش ٧٠ کشور، نهاد بین‌المللی و موسسات درگیر در زمینه توسعه، حکومتداری و ثبات افغانستان شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین در زمینه چگونگی اختصاص کمک‌های خارجی به افغانستان بحث کرده و به توافق رسدند که ٥٠ درصد از کمک‌های خارجی به این کشور مستقیما در اختیار بودجه دولتی قرار گیرد.

کرزای با بیان این‌که این یک وظیفه ملی است که باید انجام پذیرد، ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌المللی افغانستان را برای رسیدن به این امر یاری کند

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست با تاکید بر این‌که مسیر پیش رو آسان نیست، اظهار کرد: «شهروندان بسیاری از کشورهای جهان که نمایندگانشان از جمله خود من در این محل حضور دارند می‌خواهند ببیند که آیا موفقیت در این زمینه ممکن است و آیا ما برای رسیدن به آن تعهد داریم؟ ما با رفتار خود به این سوالات پاسخ خواهیم داد.»

او همچنین در سخان خود اظهار کرد که اگرچه این اقدام روند تازه‌ای در آینده افغانستان است اما به معنای پایان تعهدات جهانی در قبال این کشور نیست.

دولت کرزای از سوی جامعه بین‌المللی تحت فشار است تا فساد را کاهش داده و امنیت را تامین کند. به دست‌گیری تامین امنیت توسط خود افغان‌ها از آن جهت دارای اهمیت است که آمریکا اعلام کرده از سال آینده میلادی طبق یک جدول زمانی خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این هم تو دهنی دیگری از جانب دولت کرزای به یاوه گویان نظام فاسد اسلامی در ایران، که خواهان «خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان» و «محور قرارگرفتن قانون اساسی» درآن کشور شده اند. شما دلالان و مزدوران بی آبروی نظام اسلامی، بهتر است فکری به حال خودتان کنید که در دروغ و حقه بازی و دزدی و فساد غرق شده اید.
«پاسخ مناسب»

-- Pasokh ، Jul 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)