تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
احمد توکلی:

«به پرونده مرتضوی باید رسیدگی شود»

احمد توکلی، نماینده مجلس ایران گفته که سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران از «مسببان» اتفاقات بازداشتگاه کهریزک است و باید به پرونده او رسیدگی شود.

خبرگزاری‌های ایران امروز گزارش داده‌اند که توکلی در حاشیه مراسم سالگرد کشته‌شدن محسن روح‌الامینی که ٢٤ تیر ٨٩ در تهران برگزار شد، گفته که بنا بر گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس باید «آمرین اصلی» پرونده کهریزک و دادستان پیشین تهران مورد تعقیب قرار گیرند.


محوطه بیرونی بازداشتگاه کهریزک

عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از کشته‌شدگان کهریزک نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث که در تهران چاپ می‌شود، خواستار محاکمه سعید مرتضوی به عنوان «دستور دهنده اعزام بازداشت شدگان به کهریزک» شد.

سال گذشته سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات خیابانی پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، در بازداشت‌گاه کهریزک بر اثر «شکنجه» جان دادند.

«اميرجوادي فر، محسن روح‌الاميني و محمد كامراني» سه نفری هستند که در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شدند.

سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران در روزهای نخست پس از افشای خبر کشته شدن بازداشت شدگان در کهریزک گفته بود که آن‌ها بر اثر «مننژیت» فوت کرده‌اند.

١٥ شهریور ٨٨ تلویزیون دولتی ایران اما با پخش گزارشی، شکنجه در این بازداشت‌گاه را تایید کرد.

سعیدمرتضوی پس از انتصاب آیت‌الله صادق لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد. محمود احمدی نژاد، رئیس دولت دهم پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.

عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی، خواستار محاکمه سعید مرتضوی به عنوان «دستور دهنده اعزام بازداشت شدگان به کهریزک» شده است

در همین حال سال گذشته، کمیته‌ای از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران برای بررسی موضوع بازداشت گاه کهریزک تعیین شد. در گزارش این کمیته که به کمیته حقیقت‌یاب معروف شد، به تخلفات دادستان وقت تهران اشاره شده است.

9 تیر ماه جاری سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد که دو نفر از متهمان بازداشتگاه کهریزک به اتهام «ضرب و جرح عمدی منجر به قتل» به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

٩ متهم دیگر این پرونده به «حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق» محكوم شده و يكي از متهمان نيز به دليل «عدم احراز جرم» تبرئه شده است.

در این پرونده نامی از دادستان پیشین تهران به میان نیامده است.

بارداشت‌گاه کهریزک پنج مرداد ١٣٨٨ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران تعطیل شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با کلیه متهمان کهریزک باید مقابله به مثل کرد و گر نه جریمه نقدی و شلاق که فایده ندارد.

-- بدون نام ، Jul 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)