تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
جبهه مشارکت:

«کودتاگران نمی‌توانند امنیت را تامین کنند»

جبهه مشارکت ایران با صدور بیانیه‌ای در واکنش به انفجارهای انتحاری در زاهدان گفت: «کودتاگران که ناکارآمدی آن‌ها در تامین نیازهای اولیه مردم یعنی امنیت، نان و آزادی به اثبات رسیده» باید کنار گذاشته شوند.

شامگاه پنج‌شنبه ٢٤ تیر ٨٩، در پی دو حمله انتحاری به مسجد جامع شیعیان در زاهدان، دست‌کم ٢٧ نفر کشته و بیش از ٣٠٠ نفر زخمی شدند. حال برخی از زخمی‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

گروه جندالله از گروه‌های پیکارجو در شرق ایران، «مسئولیت این انفجارها را پذیرفته» و می‌گوید که دو بمب‌گذار انتحاری در حسینه زاهدان از اعضای این گروه بودند.

این گروه روز جمعه ٢٥ تیر عکس‌هایی از حمله‌کنندگان انتحاری به مسجد جامع زاهدان را در وبلاگ رسمی‌اش منشر کرد. به گفته وبلاگ جندالله، «محمد ریگی و مجاهد عبدالباسط» دو عضو این گروه بوده‌اند که دست به حمله انتحاری زده‌اند.


گروه جندالله در منطقه بلوچستان، واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را علیه مقامات سپاه، سربازان وظیفه نیروی انتظامی و شهروندان عادی در داخل ایران انجام داده‌ است.

جندالله می‌گوید که برای به رسمیت شناختن «حقوق اقلیت سنی» اقدام به «مبارزه مسلحانه» می‌کند.

عبدالمالک ریگی رهبر پیشین جند‌الله، چهار اسفند ماه سال گذشته، به گفته مقام‌های اطلاعاتی ایران در حالی که قصد سفر به قرقیزستان را داشت دستگیر شد.

وی چندی پس از آن به اتهام «محاربه و فساد فی‌الارض» در زندان اوین به دار آویخته شده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا، فرانسه و ایتالیا نیز این حمله انتحاری را محکوم کرده‌اند.

جبهه مشارکت: «سیاست ارعاب، خشونت و سرکوب که تنها دستاورد دولت کودتا است و بر همه ابعاد زندگی ایرانیان سایه انداخته و به طور مساوی و بدون هیچ تبعیضی در حق همه ایرانیان اعمال می‌شود

با این حال برخی از مقامات ایران روز جمعه گفتند که این حملات انتحاری، «محصول حمایت‌هایی است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس از تروریست‌ها انجام می‌دهند.»

بیانیه جبهه مشارکت که در تارنمای نوروز منتشر شده، افزوده که سیستان و بلوچستان در «آتش جهل و خشونت و کینه و انتقام می‌سوزد.» جبهه مشارکت خاطرنشان کرده که چاره این «حوادث تلخ»، «مشت آهنین» نیست.

این بیانیه در ادامه می‌گوید که «سیاست ارعاب، خشونت و سرکوب که تنها دستاورد دولت کودتا است و بر همه ابعاد زندگی ایرانیان سایه انداخته و به طور مساوی و بدون هیچ تبعیضی در حق همه ایرانیان اعمال می‌شود.»

دولت کودتا، اصطلاحی است که مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد برای دولت برآمده از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ٨٨ ایران به کار می‌برند.

مخالفان به رهبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، می‌گویند که در انتخابات ٢٢ خرداد سال گذشته، احمدی‌نژاد با «تقلب» به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده است. حکومت ایران اما همواره این اتهامات را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)