تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«امیری سال‌ها در ایران جاسوسی می‌کرد»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز امروز جمعه نوشت که شهرام امیری، پژوهشگر ایرانی که ۱۴ ماه گذشته را در ایالات متحده گذرانده، پیش از آن، «سال‌ها در داخل ایران برای سازمان سیا خبرچینی می‌کرده‌است.»

این گزارش از قول «مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود» نوشته‌است:
«شهرام امیری چگونگی تبدیل یکی از دانشگاه‌های تهران به پایگاه مخفی برای کوشش‌های هسته‌ای ایران را برای کارمندان سرویس اطلاعاتی آمریکا شرح داده‌است.»

اشاره این مقام‌ها می‌تواند به دانشگاه مالک اشتر باشد که آقای امیری در آن پژوهش می‌کرده و زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی اداره می‌شود.


استقبال حسن قشقاوی، معاون وزير امور خارجه ایران (چپ) از شهرام امیری

این در حالی است که آقای امیری که روز گذشته وارد ایران شد در فرودگاه اتهام ربایش خود توسط آمریکاییان را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت که در آمریکا تحت «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا» قرار داشته‌است.

نیویورک‌تایمز در ادامه از قول یکی از مقام‌های آمریکایی می‌نویسد:
«او هنگامی که هنوز در ایران بود یکی از منابع اطلاعاتی برای نگارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا در خصوص برنامه تسلیحاتی ایران بود. برآورد پرمناقشه‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.»

این گزارش ادامه می‌دهد که آقای امیری «چندین سال اطلاعاتی مهم و دست اول درباره جنبه‌های پنهان برنامه هسته‌ای ایران» را در اختیار آمریکاییان قرار می‌داده‌است.

در عین حال روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، روز گذشته از قول مقام‌های آمریکایی نوشت که شهرام امیری «برای ارائه اطلاعات در مورد برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا، پنج میلیون دلار از سازمان سیا دریافت کرده‌است.»

گزارش واشینگتن پست از قول مقام‌هایی که نامشان را فاش نکرده می‌نویسد این احتمال وجود دارد که آقای امیری «به خاطر نگرانی از این‌که حکومت تهران به خانواده‌اش آسیبی بزند» به ایران بازگشته‌است.

«شهرام امیری چگونگی تبدیل یکی از دانشگاه‌های تهران به پایگاه مخفی برای کوشش‌های هسته‌ای ایران را برای سرویس اطلاعاتی آمریکا شرح داده‌است»

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اظهار داشت که «همان‌گونه که شهرام امیری خود خواست تا به کشورش بازگرد و ما اجازه دادیم آزادانه این کار را بکند، از مقام‌های ایرانی نیز می‌خواهیم رفتاری مشابه را در پیش بگیرند و اجازه بازگشت سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران به کشور خود را صادر کنند.»

سه کوهنورد آمریکایی، سارا شرود، شین باور و جاش فتال حوالی خرداد سال گذشته به اتهام «ورود غیرقانونی» از منطقه کردستان عراق به خاک ایران، به وسیله نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به تازگی در مورد پرونده این سه تن اعلام کرد که «مبادله» کسانی که به گفته او «پرونده آن‌ها هنوز در حال پیگرد قضایی است» عملی نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اولا اگر این بابا جاسوسی برای امریکا کرده بود هیچ وقت امریکا لوش نمی داد می گذاشت تا بازهم که به ایران برگشته برایش جاسوسی کند بدون اینکه جمهوری اسلامی بفهمد.
دوما این بابا جاسوس جمهوری اسلامی هم برای امریکایی ها نیست چون اگر جاسوس بود در همان امریکا می ماندو با خیال راحت از بابت خانواده اش برای ایران جاسوسی اش را می کرد .
سوما این بابا جاسوس هیچ یک نه امریکا و نه ایران است یک قربانی است که نخواسته کاری برای هیچ کدام ار این 2 کشور بکند هر دو کشور هم از دست این بابا دلخوشی ندارند این بیچاره یک دانشمند است یک تحصبل کرده است زن و بچه دارد خودش را به اب و اتش رده تا برگشته به کشورش بیچاره جوانان ما تحصیل کرده ها نمی دانند به چه سازی برقصند .

-- دارا ، Jul 16, 2010

حاج آقای هسته ای کارش بیخ پیدا کرد! سوژه جدیدی برای بازجو های ناب محمدی. خدا عاقبت حاج هسته ایها را به خیر کند!
توپولی از CIA، 

-- Topoli ، Jul 16, 2010

ما نمیدونم چرا آمریکا یها این قدر اصرار بر جاسوس نامیدن امیری دارند.

-- navid ، Jul 16, 2010

اصرار امریکا بر «جاسوس» بودن آقای امیری صرفآ زمینه سازی و توجیه برای حمله نظامی امریکا ـ اسراییل بایران  است. «دلقک بازیهای» نماینده امریکا در سازمان ملل متحد برای زمینه سازی و توجیه حمله و کشتار عراقی ها از همین قماش است.آیا آنها برای دست زدن بجنایات و کشتار احتیاج «بدلایل» و «مدارک» دارند؟ 

-- بدون نام ، Jul 16, 2010

بدون نام جان اخر حمله نظامی کردن به جمهوری اسلامی چه ربطی به جاسوس بودن امیری و امیری ها دارد ؟ امریکا از کجا بداند اینها واقعیت را می گویند ؟امریکا و اسرائیل انفدر سندهای گنده گنده از مراکز بمب اتمی ایران دارند که احتیاج به دروغ و راست گفتن ایرانی ها ندارد

-- اسم ، Jul 16, 2010

اگر امیری جاسوس بود چه لزومی داشت به امریکا برود. اطلاعات را از همون ایران که می فرستاد. می تونست مستقیم به امریکا بره و اطلاعاتش را بده و به ایران برگرده.

-- Ehsan ، Jul 16, 2010

جمهوری اسلامی با حیله ای برنگ امامت قرار است این بیچاره شهرام امیری را بکشد و مسئولیت مرگش هم از هم اکنون معلوم است. اسراییل صهیونیست و آمریکای جنایتکار. این البته نوع جدید قتل حکومت آخوندی ست. آن یکی بیچاره مهندس اتمی را با بمب مغزش را متلاشی کردند و قبر امام خمینی با این کار نورانی شد. این حکومت از زمان سرکار آمدن تا کنون همینطور می کشد. تا روزی که خودش در این خونهایی که می ریزد خفه شود!!!

-- بدون نام ، Jul 16, 2010

..جمهوری اسلامی خانواده وی را گروگان گرفت تا مجبور به بازگشت شد ..

-- Siavash ، Jul 16, 2010

جمهوری اسلامی شهرام امیری را از طریق خانواده ‌اش که در ایران بودند زیر فشار گذاشت،و با تهدید شکنجه ،تجاوز و کشتن زن و بچه ‌اش وی را مجبور به بازگشت و گفتن این دروغ‌ها کرد،همان گونه که با همسر شیرین عبادی کردند

-- ali ، Jul 16, 2010

دزد ناشی به کاه دان می زند.... تو که میخواستی در بری اول باید زن و بچه ات را میفرستادی !!!!!

-- بدون نام ، Jul 16, 2010

حالا آمریکایی ها هم مثل احمدی نژاد شدند . دروغ میگن . دیگران را تو درد سر می اندازان . به مخالف رحم نمیکنن . خوب این بابا یا جاسوس شما بود چرا اینجوری دارین تو چاه می اندازینش . یا جاسوس شما نبود بلکه به هر دلیلی خودش اومد امریکا . چرا یک انسان را با این حرفها تو درد سر می اندازین ؟ یا جاسوس ج ا بود اومد اونجا تا شما را گول بزند ، چرا حقیقت را نمیگویید ؟ یا شما و عربستان ا و را ربودید و چون با شما ترسید همکاری کند برش گردوندید ، چرا باز حقیقت را نمیگویید ؟
یا دانشمند هسته ای بود و به هر شکلی افتاد تو چنگ شما ولی نتوانستید از او چیزی گیر بیاورید ، چرا ولش کردید برگرده ایران و باز علیه شما جنایت کنه ؟ ایران که مثل امریکا نیست ا و را شکنجه میکنند و ته و توی قضیه را در می آورند . چه چیزی به شما میرسه ؟
آیا واقعا شما طرفدار حقوق بشر و دموکراسی هستید ؟ چه پیامی به مردم ایران میدهید با این عمل مشکوک ؟
ممکن است با ج ا معامله کرده باشید . خوب به زودی میفهمیم . مثل فرانسه . مثل مک فارلین . مثل .....
به نظر میرسد ج ا دارد با شما بازی میکند ولی شما انقدر ها که فکر میکنید در سیاست بازی وارد نیستید . بهتر است با انگلیس مشورت کنید . قبل از اینکه یک گند دیگر مثل کودتا علیه دکتر مصدق با همکاری با شوروی و حزب توده و ملاها بزنید .

-- lajanzar seyasat ، Jul 16, 2010

من اگر قرار باشد به گفته های کشوری باور بکنم به ان کشوری باور میکنم که دموکرات و مطبوعات ازاد داشته باشد تا به که کشوری که یکی از سیاه ترین دیکتاتوریهای دنیا است پس من به حرف امریکایها باور دارم تا حکومت جهل و جنون اسلامی ایران حال هی ماموران امام زمان بیایند اینجا کامنت بگذارند که بله این است و ان است و ننه عروسهای ایرانی پناهنده به اروپا هم بیایند این اش را داغتر بکنند. اقای امیری جاسوسی برای امریکا کرده و برایش هم پول گرفته حال خواهید دید که یک کشور دموکرات چطور دست حکومت اسلامی دیکتاتور را برای همه باز خواهد کرد و ابروی نداشته سربازان گمنام امام زمانی بکل بباد خواهد داد

-- k.k ، Jul 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)