تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خروج قرارگاه خاتم‌الانبیا از پارس جنوبی

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پی فشارهای ناشی از اعمال تحریم‌های بین‌المللی از پروژه فاز‌های ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی خارج شد.

این شرکت وابسته به سپاه پاسداران در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده‌ است که در شرایط کنونی ممکن است ادامه فعالیت این شرکت در فازهای ۱۵ و ۱۶ موجب به «خطر افتادن منابع ملی» شود.

قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به تحریم‌های آمریکا و دولت‌های غربی علیه این شرکت می‌گوید که از «توانایی‌های» خود در سایر پروژه‌های ملی استفاده خواهد کرد.


قرارگاه خاتم الانبیاء از ماه مه سال ۲۰۱۰ از سوی دولت آمریکا تحریم شد. شورای امنیت سازمان ملل نیز از ماه ژوئن جاری این شرکت وابسته به سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بنا به این قطعنامه دارایی‌های این شرکت‌ در بانک‌های خارجی مسدود خواهد شد و رؤسای آن از سفرهای بین‌المللی محروم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالقاسم نوبختی، مدیر فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت که کنار رفتن قرارگاه خاتم‌الانبیا «هیچ مشکلی در ادامه اجرای توسعه این فازها ایجاد نمی‌کند و اجرای عملیات توسعه با ترکیب جدید کنسرسیوم به طور طبیعی ادامه پیدا می‌کند.»

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ در قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد.

رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیش از این گفته بود که تأمین مالی عملیات در فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در گرو برداشت یک میلیارد دلاری ازحساب ذخیره ارزی است.

پس از انصراف قرارگاه خاتم الانبیا، اجرای بخش خشکی و خرید تجهیزات به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده‌ است

پس از انصراف قرارگاه خاتم الانبیا، اجرای بخش خشکی و خرید تجهیزات به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده‌ است.

هدف از طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالیانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شرکتی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بعد از جنگ ایران و عراق تشکیل شد. «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» از جمله اهداف این شرکت اعلام شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

!...بی مديريتی وشانسکی مملکت رااداره کردن تا کجا؟ ..مردم تحت فشاراقتصادی هستند و بيليونها دلار آنها حيف وميل و حرام ميشود...

-- Saman ، Jul 16, 2010

بنازمت تحریم

-- تحریمی ، Jul 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)